لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

دیدار غیرمنتظره باراک اوباما و اهود باراک


عکس مربوط به دیدار ژوییه سال ۲۰۰۸ باراک اوباما با اهود باراک پیش از پیروزی در انتخابات است.
عکس مربوط به دیدار ژوییه سال ۲۰۰۸ باراک اوباما با اهود باراک پیش از پیروزی در انتخابات است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، که سه‌شنبه راهی دیدار مهم خود از خاورمیانه شد، ساعاتی پیش از آغاز این سفر، دیدار غیرمنتظره‌ای با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، داشت.

علیرغم تنش میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل، باراک اوباما در اقدامی که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود، دوشنبه با ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، به محل ملاقات باراک رفت.

وزیر دفاع اسرائیل برای گفت‌وگو درباره روند صلح خاورمیانه و «پرونده هسته‌ای ایران» به سفری رسمی به آمریکا رفته است. اما از پیش، در جدول زمانی دیدارهای او ملاقاتی با رئیس جمهوری آمریکا تعیین نشده بود.

کاخ سفید تایید کرد که در این دیدار غیرمترقبه، اوباما دیدگاه خود را در مورد لزوم متوقف شدن آبادی‌سازی‌های یهودی در کرانه باختری تکرار کرد.

رسانه‌های اسرائیل این گونه تحلیل کرده‌اند که باراک اوباما با این دیدارغیرمنتظره «می‌خواسته است از گسترش تنش با اسرائیل بر سر آبادی‌ سازی‌ها جلوگیری کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کاخ سفید با اوباما دیدار طولانی داشت.

باراک اوباما هفتم خرداد نیز در دیدار با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، تاکید کرده بود که آمریکا ادامه خانه‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را تحمل نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو گفته است که اسرائیل تنها خانه‌های غیرمجاز یهودیان در کرانه باختری را برمی‌چیند و خانه‌‌سازی‌هایی که با مجوز دولت باشد ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو گفته بود که «حمایت آمریکا از اسرائیل در مقابله با پرونده هسته‌ای ایران، مهم‌تر از اختلاف نظر در مورد خانه‌سازی‌های یهودیان در ساحل غربی است.»

دولت اسرائیل در عین حال می‌گوید: «برای نیازهای طبیعی ناشی از رشد جمعیت، در چارچوب آبادی‌های کنونی، ساخت و ساز الزامی است».

اما وزارت دفاع اسرائیل تنها برنامه برچیدن بیست و دو پارچه آبادی غیرمجاز را تهیه کرده است.

باراک اوباما دوشنبه این هفته در مصاحبه با بی.بی.سی تکرار کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل ادامه خواهد یافت، «اما زمان سخن گفتن صریح با اسرائیل فرا رسیده است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اهود باراک به اوباما گفته است که «فشار به اسرائیل برای قطع خانه‌سازی در آبادی‌های یهودی کنونی در ساحل غربی، موجب تقویت افراطیون در صحنه سیاست اسرائیل خواهد شد، و نتیجه عکس به دست می‌آید.»

اهود باراک که رهبر حزب چپ‌گرای «کارگر» است امید دولت نتانیاهو برای جلوگیری از تنش با آمریکا بود.

اهود باراک به اوباما گفت حزب وی با دولت آمریکا در امر استقلال زودتر کشور فلسطین و تحقق راهکار «دو ملت، دو دولت» شریک است و می‌کوشد که این راهکار را به نتانیاهو بقبولاند.

باراک اوباما به اهود باراک گفت که «آمریکا به امنیت اسرائیل و حفظ موقعیت این کشور متعهد است و همچنان در رای‌گیری‌ها در سازمان ملل، در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.»

وزیر دفاع اسرائیل سه‌شنبه در دیداری مفصل‌تر با مشاور امنیت ملی اوباما و نیز در دیدار با رهبران کنگره آمریکا خواهان «درپیش گرفتن راهکار قاطع‌تری در قبال ایران شد و تحریم‌های سخت علیه ایران» را درخواست کرد.

اهود باراک چهارشنبه درباره امور ایران با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، و نیز با دنیس راس، مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا که احتمالا مامور ارشد گفتگوهای احتمالی آمریکا با ایران خواهد شد، گفت‌وگو می‌کند.

اما مهم‌ترین دیدار اهود باراک در سفرش به آمریکا درباره «خطرات هسته‌ای ایران» پنج‌شنبه ۱۴ خرداد در پنتاگون با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، خواهد بود.
XS
SM
MD
LG