لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

واشینگتن پست: اردوغان حامل پیام اوباما به خامنه‌ای بود


دیوید ایگناشز، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در مقاله‌‌ای که در واشینگتن پست به چاپ رسانده، از پیام باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده که بوسیله اردوغان به اطلاع وی رسیده است.

ایگناشز، می‌نویسد که اوباما برای ایران علایمی فرستاده که اگر ‌آیت‌الله علی خامنه‌ای موضع اخیر خود را درباره نرفتن ایران به سوی بمب اتم، تقویت کند، آمریکا برنامه هسته‌ای ایران برای مصارف صلح‌آمیز را خواهد پذیرفت.

ایگناشز می‌افزاید باراک اوباما، این پیام شفاهی را از طریق رجب طیب اردوغان که با آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته دیدار داشت، به اطلاع رهبر ایران رسانده است.

اردوغان پیش از سفر به تهران، در حاشیه کنفرانس هسته‌ای سئول با اوباما به مدت دو ساعت گفت‌وگو کرده بود که به نوشته واشینگتن پست برنامه هسته‌ای ایران و سوریه از محورهای مذاکرات آنها بوده است.

برپایه این گزارش، اوباما به اردوغان گفته است که ایرانی‌ها باید درک کنند که زمان برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ هسته‌ای کوتاه است و تهران باید مذاکرات در پیش رو را غنیمت بشمارد.

ایگناشز می‌نویسد با این حال اوباما مشخص نکرد که آیا واشینگتن با ادامه غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز موافقت خواهد کرد یا نه.

برپایه این گزارش اردوغان به اوباما گفته است که دیدگاه‌های وی را به آیت‌الله خامنه‌ای انتقال می‌دهد.

ایگناشز می‌افزاید که اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد که اوباما به عنوان سنگ بنای احتمالی از آن یاد کرده از تلویزیون دولتی ایران در فروردین ماه پخش شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در فروردین ماه امسال در مشهد گفت: «از وقتى مسئله‌ هسته‌اى مطرح شده است، بهانه‌ دشمنى‌ها مسئله‌ى هسته‌اى است. البته می‌دانند و اعتراف هم می‌كنند كه ايران دنبال سلاح هسته‌اى نيست. واقع قضيه هم همين است. ما به دلایل خودمان، به‌هيچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌اى نيستيم؛ نه توليد كرديم و نه توليد خواهيم كرد؛ اين را می‌دانند، اما يک بهانه است.»

ایگناشز می‌نویسد اردوغان به اوباما گفته که از ایران خواهد خواست که حمایت خود از بشار اسد را کاهش دهد.

به نوشته این روزنامه‌نگار آمریکایی، در سفر اردوغان به تهران، افزون بر احمد داوود اغلو، وزیر خارجه، حقان فیضان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه نیز حضور داشت که به گفته او روابط خوبی با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دارد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی سفر رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه را نشانه‌ای از نقش میانجی‌گرانه ترکیه دانسته است.
XS
SM
MD
LG