لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

افزایش بهای نفت در بازار جهانی؛ «نگرانی» از حذف نفت ایران


جزیره خارگ
جزیره خارگ
‌با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درباره تشدید کمبود نفت در جهان در صورت حذف نفت ایران، وزیر انژری آمریکا می‌گوید، کشورهای تولید کننده از ظرفیت‌ کافی برای جبران خلاء نفت ایران در بازار جهانی برخوردارند.

در همین حال در پی گزارش رسانه‌های ایرانی، از انفجار یک خط لوله نفت در عربستان، بهای نفتی در اواخر روز پنجشنبه به ناگهان نزدیک به پنج درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسید.

شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی در مورد وقوع انفجار در خط لوله شهر عوامیه عربستان خبری مخابره کرد که در پی آن بهای نفت به ناگهان ۵ درصد افزایش یافت؛ مقام‌های سعودی این خبر را تکذیب کرده‌اند.

بهای نفت برنت دریای شمال در ساعات پایانی روز پنجشنبه به بشکه‌ای ۱۲۸ دلار افزایش یافت که از ژوییه سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است.

روز چهارشنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا که بخش مطالعاتی مستقل در وزارت انرژی آمریکا است، اعلام کرد در صورت حذف نفت ایران، میزان کمبود نفت در جهان شش برابر خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، که برپایه میزان عرضه و تقاضا در ماه فوریه ارزیابی خود را انجام داده، تصریح می‌کند که در حالی که ایران هنوز نفت خود را به ابزار عرضه می‌کند ۵۰۰ هزار بشکه کمبود نفت وجود دارد و اگر ایران بر اثر تحریم حذف شود، این رقم شش برابر شده و میزان کمبود به ۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، که قرار است برپایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره چندوچون به اجرا گذاشتن تحریم‌های ایران تصمیم بگیرد، ممکن است برای برخی کشورها در مورد خرید نفت ایران استتثنا قایل شود؛ اوباما حتی می‌تواند به خاطر منافع ملی آمریکا آن را لغو کند.

با این حال علی‌رغم گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده، گفت، ظرفیت کشورهای تولید کننده نفت به اندازه‌ای است که خلا نفت ایران در بازار را جبران کند.

وزیر انرژی ایالات متحده تاکید کرد که با اجرای تحریم‌های سنگین علیه ایران باید تهران را از دستیابی به سلاح اتمی بازداشت و گفت: «ظرفیت اضافی وجود دارد.»

استیون چو گفت: «به نظرم همه قبول دارند که اگر ایران بمب اتم بسازد، بسیار بی‌ثبات‌کننده خواهد بود. ما تلاش می‌کنیم به ایران بقبولانیم که به نفع خودش است که به این سمت نرود.»

این همه در حالی است که افزایش بهای سوخت در آمریکا، حربه دیگری به دست رقبای جمهوری‌خواه باراک اوباما داده است تا وی را از دور دوم ریاست جمهوری باز بدارند.

اکنون باراک اوباما در حالی که باید نشان دهد در برابر ایران نرم نیست، در عین حال باید به گونه‌ای عمل کند که رای‌دهندگان آمریکایی برای افزایش بهای سوخت و فشار اقتصادی، به سمت جمهوری‌‌خواهان گرایش پیدا نکنند.
XS
SM
MD
LG