لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

جوایز اصلی اسکار به برادران کوئن رسید


برندگان اسکار بهترین بازیگران نقش اول و مکمل زن و مرد ( عکس: AFP)
برندگان اسکار بهترین بازیگران نقش اول و مکمل زن و مرد ( عکس: AFP)

هشتادمین دوره مراسم اسکار که مهمترین جایزه سینمایی آمریکا محسوب می شود، یکشنبه شب در سالن باشکوه کداک در بلوار هالیوود لس آنجلس برگزار شد تا شبی به یادماندنی برای براداران کوئن باشد.


برادران کوئن که طی سال ها فیلمسازی جوایزی چون نخل طلای جشنواره کن را هم به دست آورده بودند، امسال با فیلم جایی برای پیرمردها نیست با دریافت جوایز اصلی اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی، بزرگ ترین موفقیت کاری خود را طی بیش از دو دهه فیلمسازی رقم زدند.


جوئل و اتان کوئن که در سال ۱۹۹۶هم برای دریافت اسکار بهترین کارگردان نامزد اما موفق به دریافت جایزه نشده بودند، این بار با فیلم تریلر خود درباره اشتباهی که در معامله مواد مخدر صورت می گیرد و تعقیب و گریزی که بین سه شخصیت آغاز می شود، توانستند نظر کاملا مساعد رای دهندگان را جلب کنند و شب اسکار را از آن خود کنند.


جوئل کوئن به هنگام دریافت جایزه، داستان فیلمسازی خود را در دوران کودکی که دوربینی را به فرودگاه برده بودند تا فیلمی درباره هنری کیسنجر بسازند تعریف کرد و گفت:«صادفانه بگویم کاری که ما حالا انجام می دهیم همان حس را در ما ایجاد می کند.»


جایی برای پیرمردها نیست که در اسکار امسال رقبایی چون تاوان، جونو، مایکل کلایتون و خونی ریخته خواهد شد را کنار زد، بر اساس رمانی از کورماک مک کارتی ساخته شده و بستر وقایع آن بیابان های غرب تگزاس است.


این فیلم به جز سه جایزه اصلی بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه، جایزه بهترین بازیگر مکمل را هم برای خاویر باردم، بازیگر اسپانیایی که در فیلم های مختلف خوش درخشیده بود، به ارمغان آورد.


وی به هنگام دریافت جایزه گفت: «از کوئن ها که به اندازه کافی خل بودند که مرا برای این نقش انتخاب کردند و یکی از وحشتناک ترین آرایش های موی سر را برای من در نظر گرفتند، تشکر می کنم.»


همان گونه که همه پیش بینی می کردند، جایزه بهترین بازیگر زن به ماریون کوتیار برای بازی ستایش برانگیزش در نقش ادیت پیاف، خواننده شهیر فرانسوی، در فیلم زندگی به رنگ گل سرخ، تعلق گرفت و بازیگران باسابقه ای چون جولی کریستی و کیت بلانشت از دستیابی به اسکار محروم شدند.

جایزه بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی به دانیل دی لوئیس برای نقش آفرینی دیدنی اش در فیلم خونی ریخته خواهد شد تعلق گرفت، در حالی که رقبایی قدرتمندی چون جانی دپ و جرج کلونی، بازنده های این شب بودند.


اما همان گونه که همه پیش بینی می کردند، جایزه بهترین بازیگر زن به ماریون کوتیار برای بازی ستایش برانگیزش در نقش ادیت پیاف، خواننده شهیر فرانسوی، در فیلم زندگی به رنگ گل سرخ، تعلق گرفت و بازیگران باسابقه ای چون جولی کریستی و کیت بلانشت از دستیابی به اسکار محروم شدند.


بعد از ۱۹۶۰ که اسکار بهترین بازیگر زن به سیمون سینیوره رسید، این اولین اسکار فرانسوی ها در این رشته است و پس از ۱۹۶۴ این اولین بار است که اسکار بهترین بازیگر زن به یک خارجی زبان می رسد. شیطنت های کوتیار و دستپاچه شدن او به هنگام دریافت جایزه، این بخش را به یکی از جذاب ترین بخش های مراسم تبدیل کرد.


جان استیوارت، کمدین معروف آمریکایی که دو سال قبل هم اجرای مراسم را به عهده داشت، امسال هم عهده دار اجرای مراسم بود و در میانه کار با اشاره به داستان فیلم دور از او درباره زنی که شوهرش را فراموش کرده، با هیلاری کلینتون و ماجرای رسوایی بیل کلینتون شوخی کرد.


جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم به دیابلو کودی برای فیلم جونو رسید؛ نویسنده و روزنامه نگار جوانی که فیلمنامه کمدی اش درباره بارداری ناخواسته یک نوجوان مورد توجه واقع شد.


خونی ریخته خواهد شد، ساخته تحسین شده پل تامس اندرسون، هرچند بر خلاف پیش بینی ها نتوانست جوایز اصلی را از آن خود کند، اما با دریافت دو اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمبرداری - برای فیلمبردارش رابرت السویت که رقیب قدری چون یانوش کامینسکی هم داشت - دست خالی به خانه نرفت.


جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هم که نامزدهای بحث انگیزی داشت و برخی از بهترین فیلم های سال، جایی در میان کاندیدا نداشتند، به فیلم اتریشی جاعلان ساخته استفان روزوویتسکی که بر اساس یک داستان واقعی درباره وقایع حول و حوش هولوکاست ساخته شده، تعلق گرفت.


جایزه بهترین انیمیشن هم از آن فیلم راتاتوی شد، در حالی که پرسپولیس، ساخته مرجان ساتراپی هم نامزد این جایزه و ناکام این شب بود.


بازنده های اصلی امسال، فیلم فرانسوی تحسین شده جولیان شنابل با عنوان زنگ شیرجه و پروانه بود که به رغم نامزدی چهار جایزه و پیش بینی های پیش از اسکار، دست خالی به خانه رفت.


همین طور فیلم مایکل کلایتون که با نامزدی در هفت رشته، تنها یک جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست آورد.


سایر جوایز اسکار بهترین های سال ۲۰۰۷ به شرح زیر اعلام شد:


موسیقی متن: داریو ماریانلی برای تاوان


بازیگر زن نقش مکمل: تیلدا سوئینتون برای مایکل کلایتون


طراحی لباس: الکساندرا بایرن برای الیزابت؛دوران طلایی


تدوین:کریستوفر روز برای اولتیماتوم برن


گریم: دیدیه لاورین و ژان آرچیبالد برای زندگی به رنگ گل سرخ


آواز: گلن هانسارد و مارکتا ایگاووا برای متن و آهنگ افتادن به آهستگی برای فیلم یک بار


طراحی هنری: دانته فرتی و فرانچسکا لوشیاوو برای سوئینی تاد


جلوه های بصری:مایکل فینک، بیل وستنهوفر، بن موریس و تروور وود برای قطب نمای طلایی


فیلم کوتاه: موتزارت جیب برها


فیلم مستند بلند: تاکسی به مقصد تاریکی


مستند کوتاه: freeheld


فیلم کوتاه انیمیشن: پیتر و گرگ


ترکیب صدا: اسکات میلان، دیوید پارکر و کرک فرانسیس برای اولتیماتوم برن


تدوین صدا: کارن بیکر لندرز و پر هالبرگ برای اولتیماتوم برن


XS
SM
MD
LG