لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

طالبان کشته یا زخمی شدن الظواهری را رد کرد


ایمن الظواهری، معاون اسامه بن لادن در محلی نامعلوم در افغانستان (عکس: epa)
ایمن الظواهری، معاون اسامه بن لادن در محلی نامعلوم در افغانستان (عکس: epa)

در پی انتشار گزارشی مبنی بر احتمال کشته يا زخمی شدن ايمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده، روز شنبه ۱۲ مرداد ماه يک سخنگوی طالبان در پاکستان اين ادعا را رد کرد.


شبکه خبری سی بی اس پيش از اين گزارش داده بود که از سوی نيروهای امنيتی پاکستان نامه ای به دست آورده که در آن يکی از رهبران بلندپايه طالبان خواستار کمک های فوری پزشکی برای ايمن الظواهری شده است.


در گزارش سی بی اس آمده است که «امضا و مهر بيت الله مسعود، يکی از رهبران محلی طالبان، بر روی اين نامه ديده می شود و اين نامه برای يک پزشک ۵۷ ساله پاکستانی فرستاده شده است.»


به گزارش آسوشيتد پرس، مولوی عمر، سخنگوی بيت الله مسعود، در واکنش به اين خبر گفت: «ما اين (گزارش) را تکديب می کنيم.»


ارتش و سازمان امنيت پاکستان نيز گفته اند اطلاعی از سرنوشت ايمن الظواهری پس از حمله موشکی روز دوشنبه هفتم مرداد ماه در وزيرستان جنوبی ندارند.


با اين حال نيروهای امنيتی پاکستان می گويند، ابو خباب المصری يکی ديگر از اعضای القاعده که در ساخت سلاح های شيميايی تخصص داشته در حمله موشکی روز دوشنبه در پاکستان کشته شده است.


روز دوشنبه يک حوزه علميه در جنوب پاکستان مورد هدف قرار گرفت. گفته می شود اين حمله موشکی از سوی نيروهای آمريکايی صورت گرفته است. با اين حال مقامات آمريکايی در برابر اين گزارش موضعی اتخاذ نکرده اند.


مولوی عمر، سخنگوی بيت الله عمر که از يک مکان نامعلوم با تلفن صحبت می کرد در ادامه افزود: «هرگاه آمريکا مردم بی گناه را هدف قرار داده و می کشد، در پی آن چنين تبليغاتی صورت می گيرد.»


آمريکا جايزه ای ۲۵ ميليون دلاری برای دستگيری و يا کشتن ايمن الظواهری که پس از بن لادن مهمترين رهبر القاعده محسوب می شود.


الظواهری در سال ۲۰۰۱ از حمله نيروهای آمريکايی در تورا بورا در افغانستان جان سالم بدر برد ولی همسر و فرزندانش در اين حمله کشته شدند.


گروه القاعده، هفته گذشته، در يک سايتی که متعلق به بنيادگرايان اسلامی است، اعلام کرد که يکی از رهبران نظامی اين گروه به نام ابو عبدالله الشامی بر اثر حمله هوايی نيروهای آمريکايی جان باخته است.


وزيرستان جنوبی یکی از از استان های پاکستان هم مرز با افغانستان است که به باور نیروهای غربی یکی از مخفيگاه های اصلی شبه نظاميان القاعده و طالبان محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG