لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

قدردانی پرز از مبارک و هشدار در مورد به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین


دیدار پرز و مبارک در آبان ۸۷/ عکس تزئینی است
دیدار پرز و مبارک در آبان ۸۷/ عکس تزئینی است
شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، روز شنبه از حسنی مبارک به عنوان دوستی دیرینه و رهبری که شجاعانه پیمان صلح را محترم شمرد، یاد کرد و همزمان هشدار داد که اخوان‌المسلمین مصر در صورت رسیدن به قدرت پیام‌آور صلح نخواهند بود.

آقای پرز شامگاه شنبه در سخنرانی در همایش سالیانه نمایندگان پارلمان اروپا که «حامی اورشلیم» هستند، گفت «سهم پرزیدنت مبارک در حفظ صلح و جان انسان‌ها، سهمی است بزرگ و موجب امتنان، و ایشان ایفا کننده نقشی دلیرانه بودند که هیچگاه فراموش نخواهد شد».

رئیس‌جمهور اسرائیل گفت: «من ده‌ها سال است که آقای مبارک را می‌شناسم. هرچه که اکنون در مورد ایشان بگویند، و هر انتقاد و اعتراضی که مطرح کنند، نمی‌تواند نقش بی‌بدیل ایشان را از خاطرها ببرد؛ اینکه از بروز جنگ‌هایی جلوگیری کردند که می‌توانست جان انسان‌های بسیاری را بویژه از میان خود اعراب بگیرد».

وی در مورد تحولات پیش روی منطقه نیز گفت: «اینکه دولتی عوض شود، به تنهایی مسئله نیست، مسئله این است که باید فقر را از سرزمین مصر زدود و موجب بهبود وضعیت مردم آن شد».

آقای پرز از سرمایه‌گذاران جهانی نیز «درخواست جدی» کرد که در مصر سرمایه‌گذاری کنند؛ و تکنولوژی نوین و توسعه را به یک «مصر آزاد» بیاورند تا فقر از چهره مصر رخت بربندد.

وی در عین حال صرف برگزاری انتخاباتی را با عنوان انتخابات آزاد، در وضعیت جاری مصر خطرناک دانست و گفت: «در چنین انتخاباتی ممکن است اخوان المسلمین برنده شوند، که آنها پیام‌آور صلح و دموکراسی نخواهند بود».

رئیس‌جمهور اسرائیل گفت: «مردمسالاری بدون صلح، دموکراسی نیست» و اضافه کرد که «نگرانی جدی وجود دارد که تغییرات در مصر بدون در نظر گرفتن شرایط ، و بدون تغییر در همان وضعیتی باشد که کار را به اینجا کشانده بود».

حسنی مبارک در دو دهه اخیر میانجی تماس‌های سیاسی فلسطینی‌ها با اسرائیل بوده است و پیمان‌های صلح اوسلو در سال ۱۹۹۳ با دخالت فعال آقای مبارک به دست آمده بود.

شیمون پرز ۸۷ ساله، دیرپاترین سیاستمدار اسرائیلی است و از حدود ۳۵ سال پیش که حسنی مبارک معاون محمد انورسادات، رهبر مصر بود، با او مناسبات نزدیک داشته است.

مبارک در سال‌هایی که افسر نیروی هوایی بود، در نبرد «شش روزه» سال ۱۹۶۷ با اسرائیل جنگیده بود و نبرد «یوم کیپور» سال ۱۹۷۳ میان مصر و سوریه با اسرائیل در حالی رخ داد که مبارک فرمانده نیروی هوایی مصر بود.

پس از نبرد «یوم کیپور»، و در زمانی که مبارک معاون انور سادات بود، سادات با رفتن به سوی صلح با اسرائیل و در پی سفر بی‌سابقه‌اش به اورشلیم که در سال ۱۹۷۷ در میان شگفتی عمیق اسرائیلی‌ها انجام شد، موجب گردید که پیمان صلح کامل مصر واسرائیل در ۲۶ مارس سال ۱۹۷۹ امضا شود.

این پیمان صلح اسرائیل و مصر در همه توفان‌های سهمگین سیاسی و نظامی ۳۲ سال اخیر منطقه حفظ شده است و به تازگی نیز رهبران دو کشور تأکید کرده‌اند این پیمان پا برجا خواهند ماند.

از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز چهارشنبه در سخنرانی در کنست (پارلمان اسرائیل) گفت که هر دولتی که در مصر به روی کار می آید باید صلح را محترم بداند، و افزود که جامعه جهانی باید برای رهبران تحولات مصر روشن کند که ملزم به رعایت تعهدات بین‌المللی، و در صدر آنها؛ پیمان صلح با اسرائیل، بمانند.

در دیگر سو، عمر سلیمان، معاون تازه منصوب شده مبارک، نیز جمعه در مصاحبه با تلویزیون مصر گفت که پیمان صلح مصر و اسرائیل، یک پیمان راهبردی است و حفظ خواهد شد.

رهبران اسرائیل در دو هفته‌ای که از موج اعتراض‌های مصر علیه حسنی مبارک می‌گذرد، هرچند از عملکرد آمریکا در قبال حسنی مبارک ناخشنود بوده‌اند، اما خود را برای دوران جدید مصر آماده می‌کنند.

روز شنبه همزمان با ادامه ناآرامی‌های گسترده مصر، یکی از خطوط لوله گاز صادراتی مصر در منطقه العریش، در شمال صحرای سینای، دچار آتش‌سوزی شد که به قطع گاز مصر به اردن منجر شد.

مصر تأمین‌کننده گاز شماری از دیگری کشورهای منطقه؛ از جمله سوریه، یمن و اسرائیل است و ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز اسرائیل از سال ۲۰۰۸ به این سو توسط مصر تأمین م‌ شود.

اما در پی حریق روز شنبه، اسرائیل که می‌گوید خط لوله واردات گازش از طریق مصر آسیب ندیده است، به قطع واردات گاز از مصر، تا اطلاع ثانوی، اقدام کرد.
XS
SM
MD
LG