لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

بررسی روزنامه های صبح شنبه ایران


روزنامه آفتاب يزد،عنوان اصلی خود را به «افت فشار گاز در ۲۸ استان کشور» اختصاص داده است.


اين روزنامه به نقل از معاون عمرانی وزير کشور افت فشار و قطعی گاز در ۲۸ استان کشور را تائيد کرده و به نقل از وی نوشته حدود ۶ ميليون متر مکعب گاز مصرفی صنايع ذوب آهن و فولاد مبارکه قطع شده تا به ۸ استان شمالی کشور و از جمله مازندران که به شدت دچار بحران گاز است، منتقل شود.


آفتاب يزد همچنين در يادداشتنی با عنوان«گاز؛ از پايتخت ايران تا پايتخت سوريه» نوشته که ظاهرا مشکلات ناشی از قطع گاز در بسياری از شهرها هم مسئولان دولتی را از پيگيری قراردادهای صادرات گاز منصرف نکرده و روز سه شنبه هفته گذشته، درحالي که سرما و کمبود گاز در برخی مناطق، ادارات پايتخت ايران را به تعطيلی کشانده بود، معاون وزير نفت ايران در پايتخت سوريه قراردادی را امضا کرد که به موجب آن از سال آينده، روزانه سه ميليون مترمکعب گاز ايران به سوريه صادر و اين مقدار ظرف سه سال به ۹ ميليون مترمکعب در روز افزايش خواهد يافت.


روزنامه خراسان نيز در کنار گزارشی از قطع گسترده گاز و ساير مشکلات ايجاد شده ناشی از آن که اين روزنامه«مديريت يخ زده» دولت در مواجه با بارش برف در کشور نام داده، خبراز احتمال جيره بندی گاز در کشور داده است.


اين روزنامه به نقل از مسئول روابط عمومی شرکت ملی گاز نوشته«با پيش بينی برودت هوا برای روزهای آينده احتمال قطعی گاز و حتی اعمال اجباری مديريت مصرف گاز و به عبارتی جيره بندی وجود دارد، چرا که با توجه به افزايش مصرف خانگی و کمبود ۲۰۰ ميليون مترمکعبی گاز چاره ای جز اين مسئله پيش روی شرکت گاز نيست.»


آماده باش واحدهای امداد ارتش برای کمک به سرمازدگان


روزنامه همشهری، خبر از آماده باش واحدهای امداد ارتش برای کمک به سرمازدگان داده است.


به نوشته اين روزنامه، معاون اجرايی و رئيس ستاد بحران ارتش از آماده باش تمام واحدهای امداد و نجات نيروهای سه گانه ارتش در موج جديد برف و سرما خبر داده و گفته«هم اکنون ستادهای بحران نيروهای سه گانه ارتش و هوانيروز در آماده باش کامل به سر مي برند تا درصورت نياز به امداد رسانی، در شرايط برفی به کمک ساير نهادهای امدادرسان بشتابند.»


روزنامه اعتماد ملی، نيز در گزارشی از منجمد شدن حمل و نقل هوايی در کشور خبر داده است. اين روزنامه با اشاره به اين که«پروازهای داخلی بر زمين مانده اند»، نوشته بخش جالب ماجرا در اين امر نهفته است که درست در کنار توقف پروازهای داخلی بسياری از هواپيماهای خارجی بخش پروازهای خارجی به آسودگی فرودگاه مهرآباد و يا فرودگاه امام را ترک مي کنند.


اعتماد ملی نوشته«به نظر مي رسد گير کار را بايد در بخش فنی خطوط هوايی ايران جست وجو کرد. در يک نمای کلی فرسودگی هواپيماها را اگر فراموش کنيم در حال حاضر هواپيماهای ايرانی به دليل نداشتن لاستيک مطمئن و همچنين فقدان محلول ضد يخ برای تحرک بالها و عدم تجهيز فرودگاه به دستگاههای نشست و برخاست کور، ترجيح مي دهند روی باند فرودگاه بدون حرکت بايستند.»


درخواست مرخصی استعلاجی برای عماد الدین باقی


روزنامه سرمايه، درخواست نايب رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان برای دادن مرخصی استعلاجی به عماد باقی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، فريده غيرت گفته است«عمادالدين باقی پس از بيماری اخيری که برای وی به وجود آمد، به بند عمومی زندان منتقل شد اما به دليل اينکه بيماری وی به گونه ای است که احتمال تجديد حملات وجود دارد، تقاضای اعطای مرخصی به وی را از سوی دادگاه داريم».


سرمايه همچنين به نقل از نايب رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در خصوص دانشجويان بازداشت شده در آذر ماه گذشته، نوشته««انجمن به اين نحوه بازداشت، انتقاد دارد. ما خواستار اين هستيم که قانون درباره تماس و ملاقات متهمان زندانی با خانواده و وکلای آنها اجرا شود.»


جاده نیمه تاریک انتخابات


روزنامه اعتماد، در يادداشتی با عنوان«صف آرايی در دقيقه ۹۰» نوشته «با پايان يافتن مهلت قانونی هفت روزه ثبت نام داوطلبان آوردگاه انتخابات مجلس هشتم، آخرين قطعات از پازل آرايش سياسی اردوگاه های اصلاح طلبان و اصولگرايان در جای خود قرار گرفت تا وضعيت انتخاباتی اين دو جناح اصلی سياسی کشور تا حدودی روشن شود».


اين روزنامه، در عين حال نوشته«برخلاف اصولگرايان، ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتمادملی بايد تا اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص نتايج بررسی وضعيت ها به حرکت در جاده «نيمه تاريک» انتخابات مجلس هشتم ادامه دهند. اعتماد تاکيد کرده که«پيش بينی آرايش سياسی مجلس هشتم از هم اکنون امری غيرممکن خواهد بود.»


روزنامه کيهان نيز در يادداشتی با انتقاد از ثبت نام شمار زيادی از فعالان سياسی اصلاح طلب، پيشاپيش از رد صلاحيت اغلب اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خبر داده است. اين روزنامه ادعا کرده که اصلاح طلبان ثبت نام کرده اند تا«صلاحيتشان رد شود.»


XS
SM
MD
LG