لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

قطر خواستار مداخله نظامی در سوریه شد


شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر پیشنهاد کرد واحد‌های نظامی از کشورهای عربی برای متوقف کردن «حمام خون» به سوریه ارسال شوند.

امیر قطر این پیشنهاد را در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی. بی. اس آمریکا در خصوص دخالت کشورهای عربی در سوریه مطرح کرد. شبکه سی. بی. اس در سایت خود اعلام کرد که مصاحبه کامل امیر قطر در برنامه ۶۰ دقیقه در روز یکشنبه پخش خواهد شد.

پیش از این شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر از نظام سوریه انتقاد کرده و گفته بود که دمشق به تعهدات خود به اتحادیه عرب پایبند نیست.

اشاره وزیر امور خارجه قطر به طرح صلح اتحادیه عرب است که به منظور متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه ارائه شده است. برپایه این طرح صلح دولت سوریه متعهد شده به حضور نیروهای نظامی خود در همه مناطق مسکونی پایان دهد و تمام دستگیر شدگان نا‌آرامی‌های اخیر را آزاد کند. در مقابل اتحادیه عرب میزبان جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می‌شود.

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که از زمان حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه، روند کشته شدن غیرنظامیان در این کشور همچنان ادامه دارد. او گفت: «ناظران نمی‌توانند برای وقت تلف کردن در سوریه بمانند.»

وزیر امور خارجه قطر ریاست کمیته عربی پیگیری اوضاع سوریه را برعهده دارد. قطر از جمله نیروهایی بین‌المللی در لیبی بود که به منظور متوقف کردن سرکوب مسلحانه صورت گرفت.

تاکنون غرب تمایلی به تکرار سناریوی لیبی در سوریه از خود نشان نداده است. با این حال فرانسه از ضرورت ایجاد مناطق امن برای حمایت از نظامیان در سوریه سخن می‌گوید.
سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز اعتراض‌ها بیش از ۵ هزار غیر نظامی در سوریه کشته شده‌اند. اعتراض‌های سوریه ماه مارس سال گذشته میلادی آغاز شد.

در اخبار تازه‌ترین خشونت‌ها در سوریه، خبرگزاری رویترز از حمله نظامی ارتش این کشور به شهر زبدانی در نزدیکی مرز لبنان خبر داد. بنا بر این گزارش، جدا شدگان از ارتش سوریه در این منطقه سنگر گرفته بودند. در حمله نیروهای ارتش به زبدانی، دست کم ۴۰ نفر کشته شدند. این بزرگ‌ترین عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه از زمان آغاز ماموریت ناظران اتحادیه عرب در این کشور است.

در آماری دیگر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تا ساعات بعد از ظهر شنبه، دستکم ۸ نفر از غیر نظامیان در مناطق مختلف کشته شدند.

ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران اتحادیه عرب در این کشور، ادامه فعالیت ناظران را با شک و شبهه مواجه کرده است. قرار بود شمار ناظران افزایش یابد اما زخمی شدن ۱۱ تن از ناظران در اسد حمله هواداران بشار اسد به آنها در شهر لاذقیه باعث شد اعزام ناظران جدید به حال تعلیق در آید.

قرار اسد روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه محمد الدابی رئیس هیات ناظران، گزارش خود را به نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب ارائه دهد. در این نشست بر سر ادامه فعالیت ناظران در سوریه تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرهایی از آغاز هماهنگی میان اپوزیسیون سوریه با نظامیان جدا شده از ارتش دولتی این کشور منتشر شده است. شورای ملی معترضان در بیانیه‌ای آغاز این هماهنگی را اعلام کرد. جدا شدگان از ارتش گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند که وظیفه خود را حمایت از اعتراض‌های مسالمت آمیز عنوان کرده است.

در همین حال، حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان، شنبه در سخنانی اپوزیسیون سوریه را به گفت‌و‌گو با دولت این کشور فراخواند.

حزب الله لبنان متحد نظام بشار اسد حاکم بر سوریه است و نصر الله در سخنرانی‌های متعددی حمایت حزبش از این نظام اعلام کرده است.

نصر الله گفت که ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند به پایان بحران در سوریه یاری رسانند.

شنبه احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه، ترکیه در بیروت پایتخت لبنان، با میشل سلیمان رئیس جمهور و شماری دیگر از مسئولان این کشور، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ترکیه یکی از منتقدان جدی نظام بشار اسد به دلیل سرکوب اعتراض‌ها است.

همچنین روزنامه النهار به نقل از‌بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نقل کرده که در جریان سفر روز جمعه خود به لبنان گفته است نظام بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده و باید به خواسته‌های مشروع مردم سوریه در برقراری نظامی دموکراتیک توجه کند. او همچنین از روسیه و چین خواست موضعی مشابه جامعه جهانی برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه داشته باشند. این دو کشور پیشتر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت خشونت‌ها در سوریه را وتو کرده بودند.
XS
SM
MD
LG