لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

ادامه خشونت‌ها در سوریه در حضور ناظران سازمان ملل


ناظران سازمان ملل در دمشق؛ روز چهارشنبه
ناظران سازمان ملل در دمشق؛ روز چهارشنبه
ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور، باعث تشکیک در موفقیت طرح صلح کوفی عنان و توانایی آن برای برقراری آتش بس میان دولت و مخالفان شده است.

ناظران به سوریه رفتنه‌اندتا بر آتش‌بس میان دولت و مخالفان سوریه که قرار است برپایه طرح صلح کوفی عنان نظارت کنند.

هم رسانه‌های دولتی سوریه و هم مخالفان از درگیری و شلیک آتش در جریان حضور ناظران سازمان ملل متحد در منطقه عربین در حومه دمشق خبر داده‌اند.

یک فیلم ویدویی منتشر شده که گفته می‌شود از عربین هست؛ در این ویدیو دو خودرو با آرم سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد در حالی که جمع زیادی از معترضان به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرداگرد آنها تجمع کرده‌اند. ناگهان صدای انفجار شنیده می‌شود و پس از آن تجمع‌کنندگان پا به فرار می‌گذارند. دوربین فیلمبرداری برخاستن گرد و خاک را روبروی خودوری اول نشان می‌دهد و پس از آن صدای آژیر به گوش می‌رسد و دو خودروی سازمان ملل به سرعت محل را ترک می‌کنند.

تلویزیون دولتی سوریه در این باره گزارش داد که گروه‌های تروریستی اقدام به بمب‌گذاری در یک ایست بازرسی کرده‌اند و یکی از نیروهای امنیتی در انفجار این بمب زخمی شده است.

مخالفان اما فیلمی ویدیویی منتشر کرده‌اند که در آن به سمت تظاهر کنندگان معترض در عربین تیراندازی می‌شود.

گروه ناظران به منطقه جوبر در شهر حمص رفت. حضور ناظران در حالی صورت گرفت که صدای تیراندازی و گلوله باران مناطقی در شهر به گوش می‌رسید. ناظران به شهر درعا هم رفته‌اند.

در حال حاضر ۶ ناظر در سوریه حضور دارند که سرهنگ مغربی احمد حمیش آنها را رهبری می‌کند. قرار است در روزهای آینده تعداد آنها به ۳۰ نفر برسد.

در صورت توافق بر سر نحوه عملکرد ناظران و برنامه آنها در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش شمار آنها به ۲۵۰ نفر رای گیری خواهد کرد. این شورا روز شنبه در قطعنامه‌ای طرح کوفی عنان و اعزام ۳۰ ناظر به سوریه را به تصویب رساند.

«مانع‌تراشی دولت سوریه»

شماری از دیپلمات‌ها در سازمان ملل متحد دولت سوریه را به مانع‌تراشی در مسیر دستیابی به توافقی در خصوص عملکرد ناظران متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند مذاکرات با دولت سوریه برای رسیدن به پروتکلی که نحوه اجرای ماموریت ناظران را تنظیم کند، به بن‌بست رسیده است.

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواسته است به ناظران اجازه رفت و آمد آزادانه در کشور را بدهند. او همچنین گفت که احتمال دارد ناظران نیاز به هلیکوپتر داشته باشند.

تشکیک بین‌المللی

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به ادامه خشونت‌ها در سوریه همزمان با حضور ناظران ابراز نگرانی کرده است.

کاخ سفید آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای ادامه حملات نیروهای دولتی به معترضان را نشانه «صادق نبودن» نظام بشار اسد دانست.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت هم گفت در صورت نا‌امن بودن کشور و پایبند نبودن دولت سوریه به تعهدات خود، اعزام ناظران غیر مسلح به قلب این جنگ، دشوار خواهد بود.

برپایه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ناظران نظامی هستند اما مسلح نیستند.

از سویی، حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت کشتار و استفاده از سلاح سنگین از سوی دولت سوریه با وجود قطعنامه شورای امنیت، همچنان ادامه دارد.

او که در پایان جلسه کمیته عربی پی گیری اوضاع سوریه سخن می‌گفت، افزود که این کمیته نشانه‌ای از پایبندی نظام اسد به تعهدات خود مشاهده نکرده است.

در مقابل ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه پس از دیدار و گفت‌و‌گو با وزیر امور خارجه چین در پکن گفت که دولتش به آتش بس پایبند است. او مخالفان را متهم به ادامه حملات کرد.
XS
SM
MD
LG