لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

واکنش‌ها به کشته شدن خبرنگاران در سوریه


مری کولوین (چپ) و رمی اوشلیک
مری کولوین (چپ) و رمی اوشلیک
کشته شدن دو خبرنگار خارجی در شهر حمص سوریه واکنش مجامع بین المللی را بر انگیخت. مری کولوین خبرنگار آمریکایی هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز و رمی اوشلیک گزارشگر و عکاس بیست و هشت ساله فرانسوی در حمله به دفتری که از سوی فعالان مخالف دولت برای تهیه خبر در محله باب عمرو در شهر حمص دایر شده بود، کشته شدند.

ایالات متحده آمریکا کشته شدن خبرنگاران در سوریه را نشانی از «دد منشی» نظام حاکم بر این کشور دانست. ویکتویا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت کشته شدن خبرنگار آمریکایی و عکاس فرانسوی در حمص «نمونه‌ای است تازه از ددمنشی» نظام بشار اسد.

از سویی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت که این حادثه نشان می‌دهد که بیش از این نباید سکوت کرد و «نظام حاکم باید کنار رود. هیچ دلیلی وجود ندارد که سوریه به حق خود در زندگی آزادانه و انتخاب سرنوشت‌شان نرسند.»

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز گفته است که کشته شدن خبرنگاران در حمص حجم خطراتی را که خبرنگاران برای روشن کردن حقیقت با آن مواجه هستند نشان می‌دهد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفت همه کشورهای دنیا در این رخداد مسئولیت دارند. او خواستار افزایش فشار‌ها برای متوقف شدن «حملات تروریستی» نظام بشار اسد شد.

وزارت امور خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای کشته شدن خبرنگاران در سوریه را محکوم کرد و افزود: «این حادثه نشان می‌دهد همه طرف‌های درگیر در سوریه باید خشونت را متوقف کنند.»

از سویی اتحادیه خبرنگاران سوری در بیانیه‌ای نظام حاکم بر سوریه را مسئول سلامت خبرنگاران در این کشور دانست.

در این بیانیه آمده است: «این حادثه شمار خبرنگاران کشته شده در سوریه از زمان آغاز نا‌آرامی‌ها را به چهار نفر می‌رساند. هنوز زوایای کشته شدن این خبرنگاران به دلیل نبود تحقیقی مستقل و سالم روشن نیست.»

اتحادیه خبرنگاران سوری افزوده: «جنگ نظام اسد علیه خبرنگاران ادامه دارد. زندان، شکنجه و انواع تهدید روانی و مالی خبرنگاران برای جلوگیری از انتقال حقیقت آنچه که در سوریه روی می‌دهد در جریان است.»

این بیانیه از جامعه جهانی خواست بر نظام بشار اسد برای توقف خشونت‌ها فشار بیاورد.
XS
SM
MD
LG