لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

دیپلمات‌های غربی: ایران خواستار از سرگیری گفت‌وگوها با آژانس شده است


سلطانیه در وین
سلطانیه در وین
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده که ایران، طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای از سرگیری گفت‌وگوها با آژانس اعلام آمادگی کرده است.

دیپلمات‌های مورد استناد خبرگزاری رویترز می‌گویند، در این نامه که تسلیم آژانس شده، اشار‌ه‌ای به پادگان پارچین نشده است؛ منطقه‌ای که آژانس خواستار بازدید دوباره از آن است که ایران با آن موافقت نکرد.

این نامه به فرض صحت، تنها چند روز پس از گفت‌و‌گوهای فشرده استانبول، به آژانس داده شده است؛ گفت‌وگوهایی که سعید جلیلی و کاترین اشتون آن را مثبت و سازنده خواندند و به گواه دیپلمات‌های حاضر در نشست، در فضایی متفاوت برگزار شد.

یک دیپلمات ساکن وین به رویترز گفته است که علی‌اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نامه را روز سه‌شنبه به مقام‌های بلندپایه آژانس تحویل داد که گفته می‌شود در آن «برای ازسرگیری گفت‌وگوها اعلام آمادگی» شده است.

یک دیپلمات دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفته که در این نامه به پارچین اشاره‌ای نشده است.

اسفندماه سال گذشته، علی‌اصغر سلطانیه، درباره بازدید از پارچین گفته بود: «ما درباره چارچوب لازم برای چگونگی بازدید از این سایت‌ها‌ در ایران مذاكره كردیم. پیش از آن، باید توافقی درباره همه اقدامات لازم صورت بگیرد. بازدید از پایگاه‌های نظامی، مسئله‌ای بسیار خطرناک است و نخست باید چارچوبی برای كار وجود داشته باشد.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در ماه گذشته میلادی، این احتمال را منتفی ندانسته بود که ممکن است ایران، در حال پاکسازی شواهدی در این منطقه نظامی باشد.

اسفند ماه سال گذشته هیاتی بلندپایه از آژانس به ایران آمد اما نتوانست توافق تهران برای بازدید از پارچین را جلب کند.

به گفته یک دیپلمات دیگر، مقام‌های آژانس ممکن است یک بار دیگر و پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس در ماه ژوئن به ایران سفر کنند تا به گفت‌وگوها بخت دیگری داده باشند.

روز دوشنبه این هفته، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، درباره مذاکرات استانبول و همکاری‌های ایران با آژانس، اظهار داشت که دوطرف گفت‌وگوها، « قبل از برگزاری این نشست دو طرف با ادبیات برد-برد تمامی تمهیدات لازم را در نظر گرفته و با آمادگی کامل برای حل پرونده ساختگی هسته‌ای ایران در مذاکرات حاضر شدند و در آن دو طرف به یک نقطه مشترک رسیده و قطعا جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات گامی به جلو برخواهد داشت.»

صالحی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران در هر شرایط خود را ملزم به اجرای قوانین و تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده‌های آن می‌داند اما متاسفانه تبلیغات غرب مسیر دیگری را انتخاب کرده و به دروغ و شایعه پراکنی قصد ایجاد فضایی نامطمئن و ناپایدار را دارد.»

در مذاکرات روز شنبه استانبول، سعید جلیلی، سرتیم مذاکره‌کننده ایرانی و هم کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در گفت‌وگوها تاکید کردند که مبنای مذاکرات و نقشه راه آینده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) خواهد بود.

ایران عضوی از پیمان ان‌پی‌تی‌ است و غنی‌سازی اورانیوم بخشی از حقوق مندرج در ان‌پی‌تی است. با این حال برپایه گزارش‌های آژانس و قطعنامه‌های شورای امنیت ایران از غنی‌سازی منع شده که همواره مورد اعتراض تهران بوده است.

کشورهای غربی که می‌گویند ایران اهداف نظامی را در برنامه اتمی خود دنبال می‌کند و خواستار توقف غنی‌سازی هستند. این کشورها همچنین خواستاز امضای پروتکل‌های الحاقی ان‌پی‌تی از سوی ایران هستند که در قطعنامه‌های شورای امنیت هم بازتاب یافته است.

مقام‌های ایرانی با این حال می‌گویند، با اینکه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بخشی از پروتکل‌های الحاقی به صورت داوطلبانه به اجرا درآمد، کشورهای غربی از خود حسن نیت نشان ندادند.

علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه گفته بود که اگر کشورهای۱+۵ «اعتمادسازی کنند ما هم با مکانیسم و شیوه‌های خودمان قدم‌های بزرگ و بلندی برای حل وفصل پرونده هسته‌ای کشورمان برخواهیم داشت.»
XS
SM
MD
LG