لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

تهدید روسیه برای «حمله پیشدستانه» به سپر دفاع موشکی آمریکا


ژنرال نیکولا ماکاروف، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه
ژنرال نیکولا ماکاروف، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه
روسیه روز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت تهدید کرد اگر آمریکا و ناتو طرح سپر دفاع موشکی خود را در اروپای مرکزی به پبیش ببرند ممکن است دست به حمله پیشدستانه بزند.

نیکولا ماکاروف، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین‌المللی که مقام‌های ناتو و آمریکایی نیز حضور داشتند، تصریح کرد: «اگر اوضاع به وخامت بگراید، تصمیمی برای استفاده از نیروی مخرب پیشدستانه اتخاذ خواهد شد.»

این سخنان در حالی است که در همین روز، آناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه، هشدار داده بود که گفت‌وگوهای واشینگتن و مسکو بر سر سپر دفاع موشکی به بن‌بست نزدیک شده است.

مسکو از مدت‌ها پیش این ادعای واشینگتن را مردود دانسته که این سپر برای بازدارندگی در مقابل موشک‌های ایران است.

مسکو سپر موشکی ایالات متحده را یک تهدید استراتژیک قلمداد می‌کند و بیم آن دارد که بازدارندگی اتمی‌اش با این سپر خدشه‌پذیر شود.

روسیه حتی پیشنهاد داده بود که در طرح سپر موشکی با ناتو مشارکت کند اما ناتو و در راس آن آمریکا این پیشنهاد را رد کرده و تنها به ناظر بودن روسیه در این طرح بسنده کردند.

روسیه همچنین پیشنهاد داده بود که از رادار قبله در خاک جمهوری آذربایجان، برای این سپر دفاعی مشترک استفاده شود که در زمان جورج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده این پیشنهاد رد شد.

دولت باراک اوباما، در سال ۲۰۰۹ با این حال تلاش کرد از تنش میان واشینگتن و مسکو بکاهد و طرح اولیه جورج بوش را با طرح دیگری جایگزین کرد که برد موشک‌های آن کمتر بود. در آن هنگام همچنین گفته شد که طرح بوش بسیار هزینه‌بر و کارایی آن نامشخص است.

گرچه روسیه در آغاز از کنار گذاشته شدن طرح بوش استقبال کرده بود اما به تازگی بار دیگر نسبت به طرح کنونی حساسیت نشان داده است. روسیه می‌گوید اگر موشک‌های این سپر دفاعی جدید ارتقا داده شودند می‌توانند روسیه را مورد تهدید قرار دهند.

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، سال گذشته هشدار داده بود که اگر روسیه و ناتو در مورد این طرح به توافق نرسند، این کشور ممکن است دست به اقدام نظامی بزند.

روز پنجشنبه در کنفرانس مسکو که نزدیک به ۵۰ کشور در آن شرکت کرده‌اند، روسیه بار دیگر پیشنهاد داد که با ناتو و آمریکا سپر دفاعی مشترک داشته باشد.
XS
SM
MD
LG