لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

اعتراض تازه به فروش خاطرات ملوانان بریتانیایی


۱۵ تن از ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، توسط نیروهای ایرانی بازداشت و پس از دوهفته آزاد شدند.
۱۵ تن از ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، توسط نیروهای ایرانی بازداشت و پس از دوهفته آزاد شدند.

يک هيئت پارلمانی بريتانيا روز جمعه اعلام کرد که بايد اجازه فروش خاطرات ملوانانی که اوایل امسال در ایران بازداشت شده بودند،محدود شود.



در ماه مارس ۱۵ ملوان انگليس در آب هايی که بريتانيا ادعا می کرد از آن عراق است و ايران مدعی بود متعلق به ايران است، بازداشت شده و به مدت دو هفته در ايران نگه داشته شدند.

برخی از اين ملوانان پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا، در قبال دريافت پول اقدام به مصاحبه با رسانه ها و فروش خاطراتشان کردند که این اقدام آنها جنجال برانگیز بود.


در گزارش هيئت دفاع مجلس عوام بريتانيا آمده است:«روشن است که دادن اجازه فروش خاطرات به پرسنل نظامي، يک اشتباه بزرگ بود و به صورت جدی آبروی نيروی دريايی را برده است.»


در گزارش آمده است که از آنها خواسته شده بود در قبال حرف های شهروندان، چه نظامی و چه شهروند عادی،عکس العملی نشان ندهند.


بازداشت ملوانان انگليسی


۱۵ تن از ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، سوم فروردين و در حالی که مشغول بازرسی يک کشتی تجاری هندی بودند، از سوی نيروهای نظامی جمهوری اسلامی ايران دستگير شدند.


تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران، تصاويری از ملوانان انگليسی به نمايش گذاشت که در آن تاييد می کنند که وارد آب های ايران شده، و از مردم ايران عذرخواهی می کنند.


در همين حال راديو و تلويزيون دولتی ايران اعلام کرد که همه ملوانان بريتانيايی به «ورود غير قانونی» به آب های ايران اعتراف کرده اند.


ساعاتی پيش از پخش اعترافات، جمعی از بسيجیان در مقابل سفارت بريتانيا در تهران تجمع کرده و به سوی ساختمان سفارت، سنگ و ترقه پرتاب کردند.


روابط تهران و لندن در آن روزها دچار تنش های زيادی شد.دولت بريتانيا اصرار داشت که نيروهای بريتانيايی در آب های عراق و با ماموريت سازمان ملل، به کار انجام وظايف عادی خود مشغول بوده اند و جمهوری اسلامی اصرارکرد که نيروهای بريتانيايی وارد آب های ايران شده اند.


شبکه عربی زبان العالم، که جمهوری اسلامی آن را اداره می کند، تصاوير دیگری برای مخاطبان خارج از ايران پخش کرد و در آن دو سرباز دريايی بريتانيا را نشان می داد که کنار نقشه خليج فارس ايستاده و به محل دستگيری خود در آب های ايران اشاره می کنند.


يکی از اين ملوانان در صحبت های خود گفت که می داند چرا مقام های ايرانی «عصبانی» هستند. به گفته او، علت اين است که «نيروهای بريتانيايی وارد آب های ايران شده اند» و علت دستگيری آنها هم «ورود غيرمجاز» به آب های ايران بوده است.


اين ملوان گفت که با آنها به خوبی رفتار شده است.


در واکنش به پخش اين تصاوير، يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه بريتانيا به سرعت واکنش نشان داد و گفت: نشان دادن تصاوير بازداشت شدگان بريتانيايی در تلويزيون، «غيرقابل قبول» است.


سرانجام اين ملوانان روز چهارشنبه، چهارم آوريل، در حالی آزاد شدند که رييس جمهوری ايران اعلام کرد جمهوری اسلامی ايران آنها را «بخشيده» است.


گفت و گوهای اين ملوانان پس از بازگشت، به ويژه تنها زن عضو اين گروه که با نشريه جنجالی «سان» مصاحبه و خاطرات خود را نقل کرد، اين بحث عمده را پيش آورد که فروش اين خاطرات می تواند يک امر شخصی تلقی شود يا آنها بخاطر نظامی بودن حق اين کار را ندارند.


XS
SM
MD
LG