لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

عبدالله صالح: به آمریکا می‌روم تا دوران انتقالی سپری شود


در روزی که هواداران علی عبدالله صالح با شلیک گلوله چندین نفر را به قتل رساندند، رئیس جمهور یمن اعلام کرد که قصد دارد به آمریکا برود و در آنجا بماند تا دوران انتقالی در این کشور سپری شود.

هزاران نفر از مخالفان صالح روز شنبه در شهر صنعا دست به تظاهرات زدند و خواستار محاکمه وی شدند؛ برپایه گزارش خبرگزاری‌ها نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح با شلیک گلوله، گاز اشک‌آور و همچنین خودروهای آبپاش مانع رسیدن معترضان به کاخ ریاست جمهوری شدند.

علی عبدالله صالح پس از درگیری نیروهایش با معترضان به خبرنگاران گفت: «من به ایالات متحده خواهم رفت. نه برای درمان چراکه حالم خوب است. به خاطر اینکه می‌خواهم دور از انظار و دوربین‌ها باشم و دولت وحدت ملی بتواند خود را برای برگزاری مناسب انتخابات آماده کند.»

علی عبدالله صالح افزود: «در آمریکا چندین روز خواهم ماند اما برخواهم گشت چراکه من مردم و رفقایم را ترک نمی‌کنم که برای ۱۱ ماه ایستادگی کردند.»

صالح گفت: «من از کار سیاسی کناره می‌گیرم و به عنوان بخشی از اپوزیسیون به خیابان می‌روم.»

علی عبدالله صالح که پس از چند بار خلف وعده، پذیرفته است که از ریاست جمهوری‌ کناره‌گیری کند، طبق طرح شورای همکاری خلیج فارس، تا برگزاری انتخابات در ماه فوریه رئیس جمهور قانونی خواهد بود تا اینکه قدرت را به معاونش عبد ربه منصور هادی واگذار کند.

در ماه جاری میلادی، دولت وحدت ملی، که هدایت آن را اپوزیسیون برعهده دارد، در یمن تشکیل شد و قرار است در دوره سه ماهه انتقالی-تا برگزاری انتخابات- این کشور را اداره کند.

روز سه‌شنبه دهها هزار نفر که خواستار محاکمه علی عبدالله صالح هستند ، از شهر جنوبی تعز به سمت پایتخت حرکت کردند تا اینکه بعد از ظهر شنبه به صنعا رسیدند. با این حال هوادران صالح از روز جمعه در نزدیک کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده تا حمایت خود را از وی اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از منابع بیمارستانی، در زد و خوردهای روز شنبه، دست کم هفت نفر از مخالفان عبدالله صالح به ضرب گلوله کشته و چندین نفر هم زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG