لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

شرکت شل یک میلیارد دلار بدهی خود به ایران را «نمی‌تواند پرداخت کند»


شرکت هلندی-بریتانیایی «رویال داچ شل» برای تسویه بدهی یک میلیارد دلاری خود از بابت خرید نفت ایران دچار مشکل شده است.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی اعلام کرد که بخاطر تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا اکنون پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری این شرکت به ایران امری تقریبا «غیرممکن» شده است.

چهار منبع آگاه در گفتگو با این خبرگزاری گفته‌اند که این غول نفتی از بابت خرید نفت، مبلغ یک میلیارد دلار- برای خرید هشت میلیون بشکه نفت- به شرکت ملی نفت ایران بدهکار است.

رویترز با استناد به گفته‌های یک منبع صنعت نفت گزارش کرده است که شرکت شل به شدت در تلاش است تا راهی برای پرداخت بدهی خود به ایران پیدا کند، اما این مسئله بسیارحساسیت برانگیز و مشکل است؛ رویال داچ شل در حالی که ملزم به رعایت تحریم‌های اعمال شده بر علیه ایران هستند، می‌خواهند روابط خوب خود با تهران را نیز حفظ کنند.

رویترز درباره این موضوع با یکی از سخنگویان شرکت شل تماس گرفته است، اما وی از دادن توضیحات خودداری کرده است.

وزاری خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه طی قطعنامه‌ای خرید نفت از ایران را تحریم کردند و این دور تحریم‌ها قرار است از اول ماه ژوئیه (حدودا ۱۳ هفته دیگر) اعمال شود.

شرکت رویال داچ شل با قرارداد خرید صد هزار بشکه نفت در روز – به همراه شرکت توتال فرانسه- بعد از شرکت توپراس ترکیه، دومین مشتری بزرگ نفت ایران در غرب بود.

این شرکت ۷ مارس اعلام کرد که آخرین محموله نفت ایران را در چند هفته آتی دریافت خواهد کرد و بعد از آن، دیگر نفتی از ایران دریافت نخواهد کرد.

یک مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که اکنون تقریبا استفاده از سیستم بانکی برای تسویه حساب بدهی از بابت خرید نفت ایران غیرممکن شده است، یک سد بزرگ بر سر راه پرداخت‌ها – موضوعی که نشان می‌دهد فشارهای امریکا واقعا کارآمد بوده است.

یک منبع نفتی دیگر به این خبرگزاری گفته است که موانع پرداخت تا حدودی یکی از عوامل انصراف شرکت توتال فرانسه از خرید نفت ایران در اواخر سال گذشته میلادی بود. توتال با ایران برای خرید روزانه صد هزار بشکه نفت قرارداد بسته بود.

این منابع گفته‌اند که برخی مشتریان بزرگ نفتی ایران تاکنون از طریق بانک اسلامی «نور» واقع در دوبی اقدام به تسویه حساب بدهی‌های خود می‌کردند، اما این بانک تحت فشارهای آمریکا از اواخر سال گذشته میلادی همکاری با بانکهای ایران را متوقف کرد.

این گزارش با استناد به گفته‌های منابع نفتی در ادامه می‌گوید که یک بخش کوچکی از بدهی شرکت شل می‌تواند از حساب بدهی ایران به این شرکت از بابت توسعه میادین نفتی «سروش» و «نوروز» تسویه شود. شرکت انی ایتالیا نیز به همراه این شرکت از بابت توسعه میادین نفتی ایران در سال‌های گذشته هم از ایران طلب دارد و هم بخاطر خرید نفت ایران بدهی دارد.
XS
SM
MD
LG