لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

سیمین دانشور درگذشت


سیمین دانشور نویسنده شناخته شده ایرانی عصر روز پنجشنبه به دنبال یک دوره بیماری بلندمدت در تهران درگذشت.

خبرگزاری‌های ایسنا و مهر خبر داده‌اند که خانم دانشور در سن ۹۰ سالگی در منزلش درگذشته است. سیمین دانشور که نخستین نویسنده زن حرفه‌ای ایرانی محسوب می‌شود، متولد سال ۱۳۰۰ در شهر شیراز و مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی‌اش را از استادانی چون بدیع الزمان فروزانفر و فاطمه سیاح گرفته بود.

خانم دانشور بیش از همه با رمان «سووشون» نزد علاقمندان ادبیات ایرانی شناخته شده است. رمانی که داستانش در دهه ۱۳۲۰خورشیدی در جنوب ایران می‌گذرد و از پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات ایران محسوب می‌شود و تاکنون به ۱۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

علاوه بر رمان «سووشون»، سه رمان «جزیره سرگردانی»، «ساربان سرگردان» و «کوه سرگردان» هم از آثار معروف سیمین دانشور هستند که رمان «کوه سرگردان» هنوز منتشر نشده است.



خانم دانشور علاوه بر آثارش، به واسطه ازدواج با جلال آل احمد دیگر نویسنده شناخته شده ایرانی هم معروف بود.

حاصل نزدیک به هفت دهه تلاش ادبی سیمین دانشور از جمله این‌هاست: سه مجموعه داستان، چهار رمان است. در زمینه ترجمه، سرباز شکلاتی، از جرج برنارد شاو، دشمنان از آنتون چخوف، بنال وطن از آلن پیتون و داغ ننگ از ناتانیل هاثورن، و آثاری غیرداستانی از جمله غروب جلال، روایت بحث‌برانگیز درگذشت همسر و دو جلد نامه‌های جلال آل احمد به سیمین دانشور و دو جلد نامه‌های سیمین دانشور به جلال آل احمد، به ویراستاری مسعود جعفری.
XS
SM
MD
LG