لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

تدابیر امنیتی در کنیسه‌های آمریکا در پی کشف بسته‌های مشکوک


یک کنیسه در نیویورک
یک کنیسه در نیویورک
درپی کشف بسته‌های مشکوک در چند هواپيما به مقصد آمريکا که به آدرس کنيسه‌ها و موسسات يهوديان ايالات متحده ارسال شده بود، تمامی مراکز يهودی آمريکا به حال آماده باش درآمده و تدابير امنيتی در ساختمان‌های اين موسسات و اطراف آن به شدت سختگيرانه شده است.

از مراکز يهودی در آمريکا خبر می‌رسد که به آنها گفته شده که ساختمان اين موسسات و کنيسه‌ها را دقيقا بررسی کنند، ورود افراد به شدت کنترل شود و به ويژه ورود هر بسته پستی و ساير تحرکات در درون ساختمان‌ها و محوطه‌های اطراف آن به دقت تحت کنترل قرار گيرد.

کنيسه‌ها و مراکز يهودی در غرب، به ويژه در آمريکا اکنون مدتی است که پيوسته زير تدابير سختگيرانه و امنيتی بوده‌اند. پس از انفجارهای يازدهم سپتامبرسال ۲۰۰۱ در آمريکا، کنيسه ها و موسسات يهودی آن کشور تدابير احتياطی را بهبود بخشيده‌اند.

اما اکنون سخن از مرحله جديد و کم سابقه‌ای از گام‌های احتياطی برای حفظ اين اماکن در برابر تهديدهای گروه القاعده است.

از بيشترين تدابير امنيتی در اطراف کنيساها و موسسات يهوديان شيکاگو، مرکز ايالت ايلينوی، خبر رسيده است.

اين تدابير روز جمعه و پيش از بيانيه باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در مورد کشف دست کم دو بسته پستی ارسال شده برای موسسات يهودی شيکاگو آغاز شد.

به نوشته روزنامه اسرائيلی يديعوت آحرونوت، درهمين حال، مسئولان امنيتی شيکاگو اين گزارش‌ها را رد کردند که درآنها گفته شده بود بسته‌های مشکوک به آدرس کنيسه اصلی يهوديان شيکاگو در نزديک‌ترين فاصله به منزل شخصی باراک اوباما در اين شهر ارسال شده بود.

باراک اوباما بخش مهمی از زندگی خود را در شيکاگو گذرانده و پيش از رسيدن به مقام رياست جمهوری، يک دوره سناتور ايالت ايلينوی در سنای آمريکا بود، و هنوز خانه شخصی خود را در شيکاگو حفظ کرده است.

مايکل کوتصين، معاون فدراسيون يهوديان شيکاگو می‌گويد که موسسات يهودی در شهر و اطراف آن، از ساعت اوليه احتمال رسيدن بسته‌های پستی انفجاری از يمن آماده باش گرفتند و پس از آنکه از رسيدن احتمالی بسته‌های انفجاری از عربستان سعودی و برخی نقاط ديگر جهان به آدرس‌های يهودی در آمريکا خبر رسيد، تدابير، سختگيرانه‌تر شد.

آقای کوتصين می‌گويد ما به اينگونه تدابير عادت ديرينه داريم و هر از چند گاهی اين تدابير را به روز می‌کنيم ولی اکنون هوشياری خود را دو چندان کرده‌ايم.

هاراو مايکل بلينسکی، معاون «کميته راوهای يهودی شيکاگو» نيز به روزنامه شيکاگو تريبيون گفت که «جامعه يهودی شيکاگو محتاط تر شده است.»

درهمين حال، هاراو بلينسکی می‌گويد که اين «شبات» (شنبه) آيين‌های يهودی و هربرنامه ديگر هفتگی برگزار می‌شود و تغييری در آنها داده نشده است.

هاراو مايکل سه گا، ربای کنيسه «آنشه امت» («مردمان حقيقت») که هر هفته ۱۲۰۰ يهودی شيکاگو در آن به برگزاری نيايش‌های «شبات» مشغول می‌شوند، به روزنامه شيکاگو تريبيون گفته است که به يهوديان شهر شده است که از گرفتن هر گونه بستی پستی از يو.پی.اس يا از مبادی ديگر، تا رفع تهديد خودداری کنند.

هاراو سه گال نيز می‌گويد که راوهای يهوديان آمريکا مايل نيستند که اين تهديدات، زندگی عادی و برنامه‌های منظم موسسات يهودی را مختل کند.

هاراو داگ زلدان، روحانی يهودی کنيسه «اور منورا» (نور چلچراغ) که کنيسه او ماه آوريل در عيد «پسح» (فطير) با حمله افراد ناشناسی روبرو شد، به رسانه‌های شيکاگو گفت که «تهديد‌های تازه، مهم‌ترين بحث يهوديان در آيين‌های کنيسه‌های اين شنبه است.»

خانم اورتال آلون فينکلشتين، يک يهودی مقيم شيکاگو می‌گويد که هم يک کنيسه و هم يک مدرسه يهودی در نزديکی خانه اوست اما می‌گويد «احساس خطر ويژه‌ای نمی‌کنيم.»

اسامه بن لادن رهبرالقاعده و شيخ ايمن الظواهری، معاون بن لادن در پيام‌های صوتی و تصويری سال‌های اخير خود پيوسته اسرائيل و يهوديان را تهديد کرده‌اند.

بن لادن و الظواهری تاکيد می‌کنند که نه تنها نابودی اسرائيل بلکه نابودی يهوديان بايد در دستورکار «مسلمانان راستين جهان» باشد.

وزارت خارجه اسرائيل نيز شنبه اعلام کرد که به همه سفارت خانه‌ها و مراکز ديگر وابسته به اسرائيلی‌ها در جهان دستور داده شده که گام‌های احتياطی خود را شدت بخشند.

دانی آيالون، معاون وزيرخارجه اسرائيل، شنبه به راديوی اسرائيل گفت: «القاعده می‌خواهد يک دستاورد دو گانه داشته باشد هم يهوديان را مورد لطمه قرار دهد هم حاکميت ملی و سيادت آمريکا را.»
XS
SM
MD
LG