لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

ولید معلم: طرح اتحادیه عرب راه دخالت خارجی در سوریه را هموار می‌کند


سوریه روز شنبه به طرح اتحادیه عرب برای اعزام ناظران به این کشور اعتراض کرد و آن را «متناقض» دانست. وزیر امور خارجه سوریه می گوید که این طرح، قدرت‌های خارجی را به دخالت در سوریه سوق می‌دهد.

این ناظران قرار بود بر حسن اجرای طرح اتحادیه عرب که پیشتر به منظور پایان بحران سوریه ارائه شده و دمشق آن را پذیرفته بود، به سوریه بروند.

ضرب الاجل اتحادیه عرب شامگاه جمعه پایان یافت اما ولید المعلم به جای پاسخ مثبت یا منفی، نامه‌ای به نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب ارسال کرد و در آن ابهام‌هایی در خصوص طرح اتحادیه عرب مطرح کرد.

بحران سوریه که بیش از هشت ماه عمر دارد، با تظاهرات اعتراض آمیز آغاز شد. خواست معترضان، سرنگونی نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه المعلم گفته است در این طرح دبیر کل اتحادیه عرب موظف است گزارشی از نتایج تلاش‌های اتحادیه را به دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش کند.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید می‌کند این خود تناقضی در طرح است و قدرت‌های خارجی را به دخالت در سوریه سوق می‌دهد.

نکته دومی که المعلم مطرح کرده به تماس‌هایی است که بر پایه طرح اتحادیه عرب قرار است مسئولان این اتحادیه با دولت و اپوزیسیون سوریه برقرار کنند تا دو طرف را برای توفق بر سر مرحله انتقالی پای میز گفت‌و‌گو بنشانند.

به گفته وزیر امور خارجه سوریه این بند دخالت در مسائل داخلی سوریه است و با بند هشتم میثاقنامه اتحادیه عرب در تناقض است. در بند هشتم میثاقنامه اتحادیه عرب بر ضرورت احترام به نظام‌های حاکم در کشورهای عربی تاکید شده است.

بسته پیشنهادی تحریم سوریه

از سویی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب شنبه با حضور وزرای امور اقتصاد و دارایی کشورهای عضو این اتحادیه به منظور بررسی تحریم‌های سوریه در قاهره پایتخت مصر تشکیل جلسه داد.

این کمیسیون پیش نویس بسته تحریم‌ها را که قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست یکشنبه خود، آن را بررسی و تصویب کنند، تهیه کرده است.

تحریم سوریه به دلیل بی‌توجهی دولت این کشور به ضرب الاجلی است که اتحادیه عرب برای پذیرش طرح اعزام ناظران اتحادیه به خاک سوریه صورت می‌گیرد.

روزنامه الشرق الاوسط، بندهای ارائه شده توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی اتحادی عرب که در بسته پیشنهادی تحریم‌های سوریه منتشر کرده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: «ممنوعیت سفر شخصیت‌ها و مسئولین بلندپایه نظام سوریه به کشورهای عربی، ممنوعیت پرواز هواپیماهای خطوط هوایی سوریه به کشورهای عربی به جز هواپیماهای باری، متوقف کردن هرگونه معامله با بانک مرکزی سوریه و تحریم این بانک، متوقف کردن حواله‌های بانکی از کشورهای عربی به داخل سوریه مگر کارگران سوری که قصد واریز پول برای خانواده‌های خود را دارند، متوقف کردن مبادلات تجاری با دولت سوریه به استثنای کالاهای استراتژیک که بر معیشت روزمره مردم تاثیر می‌گذارند، بلوکه کردن حساب‌های دولت و مسئولان رسمی سوریه و متوقف کردن سرمایه گذاری در پروژه‌های عربی در خاک سوریه.»

اتحادیه عرب می‌گوید که هدف اول از تمام این اقدام‌ها، متوقف کردن حمام خون در خاک سوریه است. به گزارش سازمان ملل متحد از زمان آغاز اعتراض‌ها تا کنون، بیش از ۳۵۰۰ غیر نظامی در سوریه کشته شدند.

مقام‌های سوری می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. معترضان اما این روایت را رد کرده و آن را بهانه‌ای برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز می‌دانند.

اتحادیه عرب عضویت سوریه را در این اتحادیه به دلیل پایبند نبودن به طرح ارائه شده، به حال تعلیق درآورده است.

مواضع ترکیه و عراق

ترکیه در مسیر وارد کردن فشار بر نظام سوریه، همگام با اتحادیه عرب حرکت می‌کند. علی بابا جان معاون نخست وزیر سوریه که در نشست وزرای امور اقتصادی و دارایی کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کرده است، به خبرگزاری رویترز گفت: «جامعه جهانی باید برای حل بحران از خود حرکتی نشان دهد تا پیامی روشن برای حکومت سوریه ارسال کند.»

او تاکید کرد که تحریم‌ها نباید بر زندگی روزمره مردم تاثیر بگذارد یا نیازهای اولیه آن‌ها همچون دستیابی به آب را تهدید کند.

از سویی قرار اسد احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست یکشنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کند. اغلو با تاکید بر همسو بودن تلاش‌های کشورش با کشورهای عرب گفت که ترکیه نقشه راهی برای اعمال تحریم‌ها در دست دارد.

اما در مقابل عراق اعلام کرده توان همراهی با تحریم‌های احتمالی اتحادیه عرب علیه سوریه ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز شنبه با اشاره به روابط تجاری عراق و سوریه و همچنین شمار بالای پناهندگان عراقی حاضر در سوریه، اظهار کرد که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه از سوی عراق «امکان‌پذیر نیست».

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که جلال طالبانی رئیس جمهور عراق هم از به قدرت رسیدن تندرو‌ها در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

دیدارهای محرمانه در ترکیه

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف در گزارشی از دیدارهای محرمانه اپوزیسیون سوریه و شماری از رهبران انقلابیون مسلح لیبی در خاک ترکیه خبر داد.
نظام سرهنگ معمر قذافی در انقلابی مسلحانه که از پشتیبانی نیروهای ناتو برخوردار بود، سرنگون شد.

روزنامه دیلی تلگراف شنبه در سایت خود نوشت که این دیدار‌ها اخیرا در شهر استانبول با مشارکت برخی از مسئولان رسمی ترکیه برگزار شد. بنا بر این گزارش رهبران اپوزیسیون سوریه خواستار پشتبانی نظام جدید لیبی و فراهم کردن اسلحه برای جدا شدگان از ارتش سوریه شدند.

روزنامه بریتانیایی به نقل از یکی منبع لیبیایی نوشت که گفته است: «طرحی در حال ریخته شدن است و در آینده‌ای نزدیک دخالتی نظامی را شاهد خواهیم بود.»

انقلابیون لیبی نظام بشار اسد را به پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از نظام معمر قذافی در دوره انقلاب و نبرد میان انقلابیون و نظام سابق لیبی متهم می‌کنند.

شورای عمومی انقلاب سوریه اعلام کرد که شنبه همزمان با ادامه تظاهرات و تجمع‌های اعتراض آمیز، دستکم ۲۳ نفر به دست نیروهای امنیتی و ارتش در مناطق مختلف این کشور کشته شدند. ۴ تن از کشته‌ها کودک بودند. حمص، ادلب، دیرالزور و حموریه بیشترین شمار کشته‌ها را به خود اختصاص دادند.

در دیر الزور دستکم ۱۰ نظامی به دست جدا شدگان از ارتش سوریه کشته شدند. جدا شدگان از ارتش سوریه گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده و وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده‌اند. در هفته‌های اخیر بر شدت و گستردگی عملیات این گروه افزوده شده است.
XS
SM
MD
LG