لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

روسیه و چین برای بار دوم قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کردند


ویتالی چورکینن نماینده روسیه در سازمان ملل
ویتالی چورکینن نماینده روسیه در سازمان ملل
روسیه و چین برای بار دوم قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه را، وتو کردند. پیش‌نویس این قطعنامه را کشورهای عربی و برخی کشورهای غربی به منظور ارائه راه‌حلی سیاسی برای ۱۱ ماه بحران در سوریه ارائه داده بودند.

پیش نویس ارائه شده برپایه طرح صلحی تهیه شده است که اتحادیه عرب به منظور پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بود. رای‌گیری بر سر پیش‌نویس قطعنامه پس از دو روز درگیری خونین در سوریه صورت گرفت و تنها در شهر حمص بیش از ۲۶۰ تن از غیر نظامیان در پی حملات نیروهای دولتی کشته شدند.

پیش‌نویس قطعنامه را مراکش عضو عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داده بود. پیش‌نویس قطعنامه «ادامه نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از سوی مقام‌های سوری» و همچنین «کشتن تظاهر کنندگان، سرکوب خبرنگاران، دستگیری‌های گسترده، شکنجه بازداشت‌شدگان و بد رفتاری جنسی با آنها» را محکوم کرده است.

این پیش‌نویس از دولت سوریه خواسته بود به شکل فوری به تمام خشونت‌ها پایان دهد و هر گونه عمل خشونت‌آمیز از هر طرف باشد را محکوم کرده بود. پیش‌نویس قطعنامه تاکید است که باید مسئولان نقص حقوق بشر مجازات شوند.

پیش‌نویس قطعنامه از دولت سوریه خواسته به طرحی که اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ ارائه داده پایبند باشد. برپایه این طرح حکومت سوریه متعهد شده به سرکوب نظامی معترضان پایان دهد، خشونت‌ها را متوقف کند و همه دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند. برپایه این طرح اتحادیه عرب متعهد شده در صورت پایبندی نظام سوریه به تعهدات خود، میزبان جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون این کشور شود.

پیش نویس قطعنامه همچنین از نقشه راهی که اتحادیه عرب به منظور انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه ارائه داده، اعلام حمایت کرده است. برپایه این نقشه راه از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواسته شده اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند و معاون رئیس جمهور با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از وظایف این دولت خواهد بود.

در روزهای اخیر رایزنی‌های گسترده‌ای در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه در جریان بود. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا جمعه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست شورای امنیت دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

روسیه اما خواستار اعمال اصلاحاتی در متن پیش‌نویس قطعنامه شد. از جمله این اصلاحات این است که بند مربوط به نقشه راه اتحادیه عرب برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه حذف شود. اصلاحات مد نظر سوریه با مخالفت کشورهای عربی و کشورهای غربی طراح پیش نویس روبرو شد.

جلسه رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از دو روز خونبار در سوریه به ویژه در حمص برگزار شد. شهر حمص در معرض حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت. خبرگزاری‌ها از آغاز حملات توپخانه‌ای به حمص از شامگاه جمعه خبر دادند که طی آن دستکم ۲۶۰ نفر کشته شدند.

در پی این حوادث تونس اعلام کرد دیگر نظام بشار اسد را به رسمیت نمی‌شناسد و از سفیر سوریه خواست فورا خاک تونس را ترک کند. رئیس جمهور تونس در سخنان گفت تنها راه پایان بحران سوریه کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است.

وتوی قطعنامه شورای امنیت در خصوص سوریه، با واکنش کشورهای غربی روبرو شد. به گزارش رویترز هیلاری کلینتون که در مونیخ به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «گمان می‌کردم شاید در لحظه آخر راهی برای یک کار مشترک با روسیه در خصوص سوریه وجود داشته باشد. اما می‌بینیم که چنین گامی ممکن نیست.»

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز شنبه را «روزی غم انگیز» توصیف کرد که در آن شورای امنیت از انجام وظایف خود باز ماند.

اما نماینده آلمان گفت شورای امنیت در عمل به وظایف خود شکست خورده است. او تاکید کرد که هدف از قطعنامه بر خلاف ادعای روس‌ها تغییر نظام در سوریه نبود بلکه به منظور پایان دادن به حمام خون در این کشور ارائه شده است.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز از تصمیم روسیه و چین ابراز «انزجار» کرد و گفت که نیروهای دولتی سوریه اقدام به کشتار در این کشور کردند. او افزود: «اکنون ملت سوریه می‌داند چه کسی در شورای امنیت مانع از آزادیش می‌شود.»

پیش از این روسیه و چین قطعنامه‌ای در محکومیت خشونت‌ها در سوریه را در شورای امنیت وتو کرده بودند.
XS
SM
MD
LG