لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

تظاهرات معترضان سوری به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری رسید


دیدار بشار اسد با معاون وزیر خارجه چین در دمشق.
دیدار بشار اسد با معاون وزیر خارجه چین در دمشق.
نیروهای امنیتی سوریه شنبه به سوی «بزرگترین» تظاهرات ضد دولتی در دمشق پایتخت این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها که در منطقه امنیتی المزه واقع در یک کیلومتری کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، آتش گشودند.

اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها اعلام کرد که در این حادثه یک نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. منابع مخالفان می‌گویند که حدود ۳۰ هزار نفر در تظاهرات المزه شرکت کردند.

تظاهرات شنبه در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در منطقه المزه قرار دارد برگزار شد. تظاهر کنندگان در تشییع جنازه سه تن از معترضان که جمعه در تظاهرات ضد دولتی کشته شده بودند، شرکت کردند.

یک شاهد عینی در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «پس از به خاک سپردن جنازه‌ها تیراندازی را آغاز کردند. مردم می‌دویدند و سعی می‌کردند در کوچه‌ها پناه گیرند.»

فیلم‌های ویدیویی که فعالان سوری از تظاهرات دمشق در اینترنت منتشر کردند نشان می‌دهد که زنان در برای بزرگداشت کشته شدگان در حال هلهله هستند و مردان علیه نظام بشار اسد شعار می‌دهند.

این دومین روز است که در پایتخت سوریه تظاهرات گسترده علیه نظام بشار اسد برگزار می‌شود. برگزاری این تظاهرات در منطقه المزه که نزدیک کاخ ریاست جمهوری است، بر اهمیت آن می‌افزاید.

المزه یکی از محله‌های امنیتی دمشق به شمار می‌آید. دفا‌تر سازمان اطلاعات نیروهای هوایی که بخش عمده‌ای از سرکوب اعتراض‌ها توسط آن صورت می‌گیرد، در المزه قرار دارد. دفا‌تر سازمان اطلاعات نظامی و یکی از زندان‌هایی که وظیفه کنترل نیروهای امنیتی و ارتش را بر عهده دارد نیز در این منطقه واقع است.

بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران و دفا‌تر نمایندگی‌های دیپلماتیک در المزه مستقر هستند.

دیگر محله‌های دمشق و حومه آن از جمله القدم، حجر الاسود، کفرسوسه و البرزه نیز شنبه تظاهرات ضد دولتی برگزار شد.

در همین هنگام نیروهای ارتش سوریه گلوله باران حمص پایگاه اصلی اعتراض‌ها در سوریه را از سر گرفتند. این در حالی است که این شهر شاهد باراش سنگین برف بود. محله‌های بابا عمرو و الانشائات که شاهد بیشترین گلوله باران و بمباران هستند، در محاصره کامل نیروهای دولتی قرار دارند. آب، برق و تلفن این محله‌ها قطع است. حملات نیروهای ارتش به شهر حماه نیز از سر گرفته شد.

شورای عمومی انقلاب سوریه اعلام کرد که شنبه دستکم ۱۲ نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

کمی آن طرف‌تر از تظاهرات دمشق، بشار اسد شنبه با چای جیون، معاون وزیر امور خارجه چین، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. تلویزیون دولتی سوریه به نقل از بشار اسد گزارش داد که در این دیدار گفته است: «آنچه که برای سوریه روی می‌دهد با هدف تقسیم آن و ضربه زدن به موقعیت ژئوپولتیک و نقش تاریخی‌اش در منطقه صورت می‌گیرد.» او همچنین بر عزم خود بر اجرای اصلاحات بر طبق جدول زمانبندی شده تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه چین هم که کشورش به همراه روسیه تاکنون دو قطعنامه در محکومیت سرکوب معترضان سوری را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرده‌اند گفت پکن از همه پرسی بر سر قانون اساسی جدید سوریه حمایت می‌کند.

دولت سوریه اعلام کرده ۲۴ فوریه جاری همه پرسی قانون اساسی جدید برگزار می‌شود. در پیش نویس این قانون اساسی بند مربوط به حاکمیت حزب بعث بر سوریه حذف شده و دوره ریاست جمهوری هم محدود شده است. هر شخص هم می‌تواند تنها برای دو دوره هفت ساله رئیس جمهور باشد. مخالفان و غرب این همه پرسی را در سایه ادامه سرکوب اعتراض‌ها «بیهوده» و «خنده دار» توصیف کرده‌اند. به گفته سازمان‌های حقوق بشری تا کنون بیش از ۷ هزار نفر در جریان سرکوب اعتراض‌های سوریه کشته شده‌اند.

دو ناو ایرانی در سواحل سوریه پهلو گرفتند

از سوی دیگر شبکه خبری الجزیره گزارش داد که شنبه دو ناو نظامی ایرانی در بندر طرطوس سوریه پهلو گرفته‌اند. این دو ناو از کانال سوئز عبور کرده و وارد آب‌های مدیترانه شده بودند. گزارش الجزیره می‌افزاید که یکی از ناو‌ها باری و برای انتقال تجهیزات نظامی و دیگری جنگی است.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا از پرواز تعدادی از هواپیماهای بدون خلبان ایالات متحده آمریکا بر فراز سوریه برای جمع آوری اطلاعات در مورد ارتش این کشور خبر داد.

نامه فعالان ایرانی

در تحولی دیگر شماری از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای از شورای ملی معترضان سوریه به خاطر حمایت تعدادی از اعضای آن از تظاهرات اعتراض آمیز ۲۵ بهمن، تقدیر و تشکر کردند.

در این بیانیه که آبه امضای ۱۶۰ تن از فعالان سیاس خارج از کشور رسیده، آمده است: «پیام محبت‌آمیز و امیدوارکنندهٔ شما دوستان بار دیگر پیوند ناگسستنی همهٔ آزادی‌خواهان جهان را به نمایش گذاشت. بسیار خوشحالیم که مبارزان خردمند و شجاع سوریه با اشراف نسبت به جدایی کامل مردم ایران از حکومت جائر فعلی، خود را در کنار آزادی‌خواهان رنج دیدهٔ ایران می‌بینند.»
XS
SM
MD
LG