لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

یک گروه اسلامگرای ناشناخته مسئولیت انفجارهای دمشق را برعهده گرفت


انفجارهای اخیر در دمشق
انفجارهای اخیر در دمشق
گروه ناشناخته‌ای به نام «جبهه اسلامی نصرت مردم شام» با انتشار ویدیویی، مسئولیت انفجارهای هفته گذشته دمشق را که در آن دستکم ۵۵ نفر کشته شده‌اند، برعهده گرفت.

در این ویدیو مردی که صدایش برای شناسایی نشدن فیلتر شده، اقدام به خواندن یک متن می‌کند. این فیلمهیچ تصویری از لحظه انفجار نشان نمی‌دهد.

این فیلم ویدویی، لحظاتی را نشان می‌دهد که دود سیاه بر فراز دمشق به آسمان رفته است. زیرنویسی بر روی فیلم حک شده که می‌گوید این تصاویر توسط «مجاهدان» ثبت شده‌اند.

در بیانیه‌ای که هنگام ارائه تصاویر خوانده می‌شود، گفته می‌شود این حملات پاسخی بود به حملات ارتش سوریه به مناطق شاهد اعتراض در ۱۴ ماه گذشته.

این فیلم ویدویی در حالی منتشر می‌شود که دولت و معترضان سوریه، یکدیگر را به دست داشتن در این انفجار‌ها متهم می‌کنند.

شورای ملی سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نظام بشار اسد با این انفجار‌ها، در پی ترساندن مردم از بیرون آمدن برای تظاهرات و گمراه کردن ناظران بین المللی است. این ناظران برای نظارت بر حسن اجرای آتش بسی به سوریه رفته‌اند که بر سر اجرای آن میان دولت و مخالفان توافق شده است.

آتش بس بخشی از طرح صلحی است که کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داده است.

از سوی دیگر، عدنان حسن محمود وزیر اطلاع رسانی سوریه، آمریکا و غرب را متهم به همپیمانی با تندروهای اسلامگرا از جمله اسلامگرایان برای اجرای عملیات خرابکارانه در سوریه کرده است. او همچنین القاعده را متهم به دست داشتن در دو انفجار دمشق کرد.

عدنان حسن محمود افزود: «افزایش عملیات تروریستی از راه خودروهای حامل تنها مواد منفجره که مردم سوریه و املاک و موسسه‌های آنها را هدف قرار می‌دهد، همانا ادامه روش‌های تروریستی خونباری است که گروه‌های مسلح و سازمان القاعده در ائتلاف با کشورهای منطقه‌ای و غربی و دریافت سلاح از آن‌ها، اجرا می‌کنند.»

دولت سوریه از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور، کسانی را که «گروه‌های مسلح تروریست» نامید، متهم به حمله علیه شهروندان و نیروهای دولتی می‌کند. معترضان اما این اتهام را رد می‌کنند و می‌گویند که اعتراض‌ها ابتدا مسالمت آمیز بود، اما معترضان در پی سرکوب نیروهای امنیتی و برای دفاع از خود، مجبور به حمل سلاح شدند.
XS
SM
MD
LG