لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

«بیش از ۱۵۰ نفر» روز شنبه در سوریه کشته شدند


تصویری مربوط به شهر حمص در روزهای اخیر .
تصویری مربوط به شهر حمص در روزهای اخیر .
شورای عمومی انقلاب سوریه، شمار کشته شدگان در روز شنبه ۱۹ فروردین ماه به دست نیروهای دولتی این کشور در مناطق مختلف را، دستکم ۱۵۶ نفر اعلام کرد.

این در حالی است که از زمان ضرب الاجل اعلام شده برای خارج کردن نیروهای نظامی سوریه از مناطق مسکونی، دو روز بیشتر باقی نمانده است. جامعه جهانی هم در انتظار گزارش ۲۳ فروردین کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه است تا در جریان میزان پایبندی دولت سوریه به تعهدات خود در متوقف کردن خشونت‌ها قرار گیرد.


برپایه اعلام شورای عمومی انقلاب سوریه شنبه دستکم ۱۵۶ نفر در مناطق مختلف این کشور کشته شده‌اند که بیش از ۷۰ نفر از آنها از شهر اللطامنه در حومه حماه هستند. در این قتل عام سه خانواده به طور کامل کشته شدند و دیگران در اثر گلوله‌باران بی‌هدف شهر توسط خودروهای زرهی ارتش دولتی سوریه، جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داد که ۱۲ تن از کشته شدگان خانواده یک افسر جدا شده از ارتش سوریه هستند. فیلم ویدیویی حاوی تصاویر این کشته شدگان در شبکه اینترنت منتشر شده است.

همچنین ده‌ها نفر در گلوله باران شهرهایی در حومه استان‌های حلب و ادب، کشته شدند. بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای دولتی به شهر اریحا در استان ادلب یورش برده و ده‌ها منزل را به آتش کشیدند. شهر المیادین در حومه دیرالزور نیز شاهد یورش نیروهای دولتی و دستگیری ده‌ها تن از اهالی آن بود.

شبکه خبری الشام از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اکثر خیان‌ها و محله‌های منطقه القابون در دمشق پایتخت سوریه خبر داد. بنا بر این گزارش نیروهای امنیتی به شماری از منازل در نزدیکی مسجد الحسن یورش برده و جوانان حاضر در این منازل را دستگیر کردند.

گزارش‌های منتشره از حمص هم از گلوله‌باران توپخانه‌ای شدید مناطق دیر بعلبه، جوره الشیاح و شماری دیگر از مناطق حکایت دارد. این گلوله باران که تصاویری از آن بر روی شبکه اینترنت پخش شده، ده‌ها کشته و زخمی در پی داشته است.

جامعه جهانی در انتظار گزارش عنان

حمایت‌ها از طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه ادامه دارد.

در آخرین مواضع، ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا حمایت کامل کشور خود را طرح کوفی عنان اعلام کرد. نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز گفت که کشورش به طور کامل پشتیبان طرح عنان است.

برپایه طرح عنان، نیروهای نظامی سوریه باید تا سه شنبه ۲۲ فرودین از تمام مناطق مسکونی خارج شوند و تا پنجشنبه ۲۴ فروردین، آتش بس کامل در این کشور برقرار شود.

دولت سوریه هم اجرای طرح عنان را پذیرفته است و گفته خارج کردن نیروهای خود را از «مناطق امن» آغاز کرده است. البته این ادعا را مخالفان رد می‌کنند و بر ادامه حضور نیروهای دولتی در تمام مناطق تاکید می‌کنند.

جدا شدگان از ارتش سوریه که گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند، این طرح را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند در صورت پایبندی دولت سوریه به تعهدات خود، آنها هم عملیات خود را علیه نیروهای دولتی متوقف خواهند کرد.

از سویی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت کشورش در انتظار گزارش عنان درباره میزان پایبندی دولت سوریه به تعهدات خود است.

اردوغان در ادامه داده است که کشورش در صورت متوقف شدن خشونت‌ها در سوریه، دست به «اقدام‌هایی» خواهد زد.

اردوغان در خصوص این اقدام‌ها توضیحی ارائه نداده اما پیشتر ترکیه از امکان ایجاد مناطق امن در شمال سوریه برای رسیدگی به آوارگان و ارائه کمک‌های انسانی به آنها سخن گفته بود. گزارش‌ها از حضور نزدیک به ۲۰هزار آواره سوری در خاک ترکیه حکایت دارد.

دفتر ‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، حملات تازه ارتش سوریه علیه معترضان را محکوم کرد.

در همین حال رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه که از این کشور خارج شده است، تصاویری ماهواره‌ای از حرکت نیروهای نظامی سوریه منتشر کرد. این تصاویر حضور توپخانه‌های ارتش سوریه در مناطق مسکونی و انتقال نیرو‌ها از شهری به شهر دیگر را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG