لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

رحمانیان خطاب به مسئولان تئاتر:«نیازی به اجازه شما نداریم»


رحمانیان و بازیگرانش در اعتراض به سیاست های تئاتری، جلوی تئاتر شهر گرد آمدند(عکس: سایت کسوف)
رحمانیان و بازیگرانش در اعتراض به سیاست های تئاتری، جلوی تئاتر شهر گرد آمدند(عکس: سایت کسوف)

محمد رحمانيان با انتشار نامه سرگشاده ای، نسبت به شرايط حاکم بر جشنواره تئاتر فجر و سانسور حاکم بر تئاتر ايران به شدت اعتراض کرد.


در پی انتشار اين نامه، نيروی انتظامی مانع اجرای خصوصی نمايش جديد محمد رحمانيان، به نام مانيفست چو برای خبرنگاران و هنرمندان شد.



پيش از آن، محمد رحمانيان که تئاتر جدیدش در جشنواره اجرا نشد، در گفت وگويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر اعتراض کرد.

اين گفت و گو، پاسخ دبير جشنواره را در پی داشت و موجب شد محمد رحمانیان و گروهش - پرچین- با انتشار نامه ای سرگشاده اجرای نمايش خود را بی نياز از سيستم حاکم عنوان کنند.


پس از آن، اين گروه اعلام کرد که نمايش مانيفست چو به طور خصوصی برای منتقدان، خبرنگاران و هنرمندان در موسسه کارنامه که آقای رحمانيان مدير بخش تئاتر آن است، در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن اجرا خواهد شد، اما با مداخله نبروی انتظامی و تهديد موسسه کارنامه به پلمب شدن، اين نمايش نتوانست اجرايی خصوصی نيز داشته باشد.


در پی اين رويداد، آقای رحمانيان ضمن استعفا از موسسه کارنامه، با گروه خود به سمت تئاتر شهر حرکت و بخش هايی از تئاتر را برای حاضران در جلو تئاتر شهر به شکل خيابانی اجرا کرد.


محمد رحمانيان به تندی از ترکيب هيئت داوران جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد و گفت:«حاضر نيست نمايش خود را در مقابل پای کسانی قربانی کند که هيچ ربطی به تئاتر ندارند.»

وی همچنين با خواندن نامه سرگشاده خود، اعتراضش را به سانسور حاکم بر تئاتر ايران اعلام کرد.


گفت و گويی که جنجال آفريد


محمد رحمانيان که از جمله مطرح ترين کارگردانان و نمايشنامه نويسان تئاتر ايران محسوب می شود و نمايش هايی چون فنز، آواز قو و مجلس نامه- که پس از يک بار اجرا در جشنواره تئاتر فجر توقيف شد- را در کارنامه دارد، در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا، گفت:« از شرکت در جشنواره تئاتر انصراف نداده ام، اما حاضر نيستم کارم را در شرايط ناجوانمردانه فعلی در جشنواره اجرا کنم.»


وی افزود:« شرايط موجود شرکت در جشنواره فجر بسياری از گروه های نمايشی را ناچار به انصراف می کند، چرا که سيستم فعلی برگزاری جشنواره مشکلات بسياری را برای گروه های متقاضی پديد می آورد.»


وی ادامه داد:«طبق اين سيستم گروه های متقاضی بايد به مدت شش تا هشت هفته وقت و انرژی بگذارند تا نمايشی را به مرحله بازبينی برسانند و هيچ تضمينی هم برای پذيرش کار آنان وجود ندارد.»


آقای رحمانيان در ادامه به تندی از ترکيب هيئت داوران جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد و گفت:«حاضر نيست نمايش خود را در مقابل پای کسانی قربانی کند که هيچ ربطی به تئاتر ندارند.»


«مشکلات شخصی دارند»


انتقاد تند آقای رحمانيان با پاسخ مستقيم دبير جشنواره تئاتر فجر، مجيد سرسنگی روبه رو شد.


آقای سرسنگی گفت:« انصراف گروه ها از شرکت در بيست و ششمين جشنواره تئاتر فجر به دليل مشکلات شخصی گروه ها بوده و ربطی به دبيرخانه اين جشنواره ندارد، اما ظاهراً دوستان با زيرکی خاصی قصد دارند علت انصراف خود را برگردن دبيرخانه جشنواره بيندازند.»


افشین هاشمی و سیما تیرانداز در نمایش مانیفست چو

دبير جشنواره تئاتر فجر ادامه داد:«آقای محمد رحمانيان اساساً نمايشی آماده اجرا نداشتند که بخواهند ارائه بدهند. ايشان به خاطر مشغله کاريشان حتی يک جلسه هم از مکان و امکانات تمرينی که ما دراختيارشان گذاشتيم استفاده نکردند و از ما خواستند تا بدون بازبينی وارد جشنواره شوند که ما نپذيرفتيم.»


آقای سرسنگی افزود: «به نظر من اين کار توهين به ديگر دوستان تئاتری بود. در جايی که هنرمندانی مانند آتيلا پسيانی، محمد يعقوبی، بهروز غريب پور و ... فروتنانه در بازبينی جشنواره فجر شرکت کردند، ما نمي توانستيم اجازه بدهيم آقای رحمانيان بدون بازبينی به جشنواره راه پيدا کنند.»


«درختان بی اجازه شما سبز می شوند»


به دنبال انتشار سخنان دبير جشنواره تئاتر فجر، محمد رحمانيان و گروهش نيز در نامه سرگشاده ای که به عنوان «درختان بی اجازه شما سبز می شوند»معروف شده، نوشتند:«نمايش مانيفست چو در حال تمرين است. همه تئاتر ايران جشنواره شما نيست. ما نمايش مانيفست چو را به صحنه می آوريم هر کجا که توانستيم، نيازی به اجازه شما نداريم. درختان بی اجازه شما سبز می شوند.»


دراين نامه ضمن رد ادعاهای دبير جشنواره اعلام شده که تمرينات در مکان شخصی گروه انجام پذيرفته و «عدم استفاده از مکان و امکانات مرکز هنرهای نمايشی به معنی تئاتر کار نکردن نيست.»


در اين نامه آمده است که اين گروه هرگز خواستار اجرای اين نمايش بدون بازبينی نبوده و ضمن اشاره به بازبينی های پنج، هشت و هفده باره نمايش های قبلی، تاکيد شده که گروه از بازبينی هراسی ندارد.


نمايش مانيفست چو، که به زبان انگليسی تمرين شده، به واقعه کشتار دانشجويان توسط دانشجويی کره ای تبار به نام«چو» در دانشگاه ويرجينيا می پردازد.


در اين نمايش، بازيگران شناخته شده ای چون احمد آقالو، مهتاب نصيرپور، سيما تيرانداز، علی عمرانی، افشين هاشمی، ترانه عليدوستی و اشکان خطيبی حضور دارند، اما اکنون مشخص نيست که اين نمايش به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG