لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

«ایران تیم های تبهکار عراقی را آموزش می دهد»


آمریکا همواره ایران را به حمایت از شبه نظامیان شیعه عراقی متهم کرده است. (عکس: epa)
آمریکا همواره ایران را به حمایت از شبه نظامیان شیعه عراقی متهم کرده است. (عکس: epa)

مقام های اطلاعاتی آمریکایی بار ديگر جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که شبه نظاميان شيعه عراقی را در چهار شهر قم، تهران، اهواز و مشهد آموزش می دهد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام بلندپايه اطلاعاتی ارتش ايالات متحده در بغداد، ايران را متهم کرد که تيم های ترور و انفجار شبه نظاميان شيعه عراقی، دست کم در چهار نقطه ايران توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان آموزش می بينند.


اين مقام اطلاعاتی ارتش ايالات متحده که آسوشيتدپرس نامی از وی نبرده، همچنين گفته است برپايه اطلاعات به دست آمده از شبه نظاميان دستگير شده و ديگر منابع اطلاعاتی، اين شبه نظامیان قرار است در چند ماه آينده برای ترور برخی مقام های عراقی و کشتن نيروهای آمريکايی و عراقی به خاک عراق بازگردند.


بر اساس این گزارش، اين مقام ارتش ايالات متحده روز چهارشنبه چندين فهرست از هدف های احتمالی اين «تيم های ترور» را در اختيار مشاور امنيت ملی عراق قرار داد.


  • «سازمان اطلاعات عراق هم اکنون در حال آماده شدن برای انجام رشته عملياتی به منظور تعيين زمان و مکان نفوذ اين شبه نظاميان به خاک عراق است.»
یک مقام اطلاعاتی آمریکا

به گفته اين مقام اطلاعاتی امريکايی، سازمان اطلاعات عراق هم اکنون در حال آماده شدن برای انجام رشته عملياتی به منظور تعيين زمان و مکان نفوذ اين شبه نظاميان به خاک عراق است که اين ارزيابی در اختيار نوری المالکی، نخست وزير عراق، گذاشته خواهد شد.


ايران بارها هر گونه کمک به شبه نظاميان شيعه عراقی برای انجام عمليات خرابکاری در عراق را رد کرده است.


اين مقام اطلاعاتی آمریکا افزود: ارتش ايالات متحده از دولت عراق خواسته است تدابيری برای حفاظت از اهداف شبه نظاميان انجام دهد. همچنين برای شناسايی سرگروه های تيم های شبه نظاميان عکس های آنان در بغداد پخش شده است.


به گفته اين افسر اطلاعاتی ارتش ايالات متحده، انتظار می رود اين تيم ها از هم اکنون تا ماه اکتبر به درون عراق فرستاده شوند.


وی با اين حال گفت هنوز اطلاعاتی در باره حضور اين تيم ها در عراق گزارش نشده است.


اين مقام اطلاعاتی همچنين گفت که پس از يورش نيروهای دولتی عراق به پايگاه های شبه نظاميان شيعه در بصره، شهرک صدر، العماره و استان دياله، بسياری از اين افراد در بهار امسال به ايران فرار کردند.

وی اضافه کرد که پس از اقدام گسترده نظامی عليه شبه نظاميان شيعه، از شمار بمب های جاده ای، که توانايی نفوذ در خودروهای زرهی را دارند، کاسته شده است.


درماه مارس سال جاری، ۵۵ مورد از اين دست حمله ها گزارش شده بود که در ماه ژوييه به ۱۸ مورد کاهش يافته است.


اين افسر اطلاعاتی آمريکا گفت: شبه نظاميان دست کم در چهار شهر قم، تهران، اهواز و مشهد آموزش می بينند.


به گفته اين افسر اطلاعاتی، شمار «گروه های ويژه تبهکار» که از سوی ايران تغذيه می شوند، نامشخص است، اما برآوردها رقمی ميان چند صد و احتمالا بيش از یک هزار گروه است.


به گفته اين مقام اطلاعاتی آمریکایی، آموزش اين نيروها به دست نیروی قدس و به فرماندهی قاسم سليمانی و با اطلاع آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، صورت می گيرد.


آسوشتيد پرس در ادامه نوشته است: از آنجا که زبان شبه نظاميان عربی است، افراد حزب الله لبنان بيشتر اين آموزش ها را انجام می دهند.


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در گزارش خود به کنگره آمريکا گفته بود که ايران از طريق نيروی قدس در عراق مداخله می کند و تهران را متهم کرد که «از طريق این نیرو می خواهد گروه هايی در عراق را تبدیل به نيرويی مانند حزب الله کند تا منافع ايران را تامين کند و از طريق آن با دولت عراق و نيروهای ائتلاف بجنگد.»


کنگره آمريکا مهر ماه سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را يک گروه تروريستی اعلام کرد.


XS
SM
MD
LG