لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

بزرگ‌ترین عمل جراحی پیوند صورت در دانشگاه مریلند


ریچارد نوریس پیش و پس از پیوند صورت
ریچارد نوریس پیش و پس از پیوند صورت
یک گروه جراحی در آمریکا طی یک عمل سی و شش ساعته بخش اعظم صورت یک بیمار را از طریق پیوند اعضای صورت بازسازی کرده‌اند.

«ریچارد نوریس» یک مرد سی و هفت ساله آمریکایی پانزده سال پیش بر اثر اصابت گلوله لب‌ها، بینی و بخشی از زبان خود را از دست داده بود و طی این مدت در پشت یک ماسک چهره زندگی می‌کرد. اما برخلاف اکثر قربانیان جراحات ناشی از اصابت گلوله بخش اعظم بینایی او سالم بود.

این عمل جراحی چند روز پیش در بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی «مریلند» در آمریکا انجام شد.

«ریچارد نوریس» پس از پایان جراحی از پزشکان خواست تا صورت بازسازی شده خود را بینند. او از نتیجه عمل هیجان زده بود و با تلاش فراوان توانست با گفتن چند کلمه رضایت خود را بیان کند. او به پزشکان گفت که می‌تواند تا حدی بو را نیز احساس کند.

این عمل جراحی چند روز پیش در بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی «مریلند» در آمریکا انجام شد. «ریچارد نوریس» پس از پایان جراحی از پزشکان خواست تا صورت بازسازی شده خود را بینند. او از نتیجه عمل هیجان زده بود و با تلاش فراوان توانست با گفتن چند کلمه رضایت خود را بیان کند. او همچنین به پزشکان گفت که می‌تواند تا حدی بو را نیز احساس کند.

به نوشته روزنامه «گاردین» این عمل جراحی روزهای نوزده و بیستم ماه مارس انجام شد. یک هفته پس از عمل او توانست دندان‌های خود را مسواک زده و ریش خود را بتراشد. جراح ارشد پس این از عمل گفت که اکنون صورت جدید ریچارد در حقیقت ترکیبی از اعضای صورت دو نفر است.

این بیست و سومین مورد از انجام جراحی پیچیده برای بازسازی موضعی یا کامل صورت است. چنین عمل جراحی اولین بار در سال ۲۰۰۵ در فرانسه و در مورد صورت زنی انجام شد که مورد حمله سگ خود قرار گرفته بود.

تصاویری که از مقاطع مختلف زندگی «ریچارد نوریس» منتشر شده نشان می‌دهد که صورت وی از سن هیجده سالگی تا مقطعی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بخش اعظم صورت خود را از دست داد تا چه حد تغییر کرده بود.

در تمام این پانزده سال «ریچارد نوریس» صورت خود را با یک ماسک می‌پوشاند، از خوردن و نوشیدن در اماکن عمومی پرهیز کرده و حتی برای خرید و انجام کارهای عادی خود فقط شب‌ها از خانه خارج می‌شد. وی در این مدت هیچگاه نتوانسته بود شغل خوب و تمام وقتی پیدا کند و پزشکان برای نجات جان و ترمیم بخش‌های حیاتی صورت‌اش چندین بار او را عمل کردند.

روزنامه «گاردین» می‌افزاید که عمل جراحی «ریچارد نوریس» بخشی از یک عملیات جراحی گسترده و همزمان بود که حدود هفتاد و دو ساعت طول کشید و در آن بیش از صد و پنجاه پزشک و پرستار مشارکت داشتند. در این عمل چندجانبه قلب، ریه‌ها، کبد و کلیه‌های یک اهدا کننده نا‌شناس به بدن چند بیمار دیگر پیوند زده شد.

پیوند زدن دندان‌ها، فک بالا و پایین، بخشی از زبان و تمام بافت‌های صورت فرد اهدا کننده از ناحیه جمجمه تا گردن به صورت «ریچارد نوریس» بخشی از این عمل گسترده و همزمان بود.

به گفته جراح ارشد حساس‌ترین قسمت عمل بازسازی صورت «ریچارد» زمانی بود که آنها مجبور بودند آثار تمام جراحی‌های قبلی برای ترمیم صورت وی را برداشته تا زمینه را برای پیوند اعضای جدید فراهم کنند.

پس از انجام این عمل جراحی برای بازسازی و پیوند اعضای صورت «ریچارد» وی فقط به ادامه مداوا و مراقبت‌های جزیی نیاز خواهد داشت.

روزنامه «گاردین» یادآوری می‌کند که بخش زیادی از پیشرفت دانش مربوط به پیوند اعضای حساس بدن در مرکز پزشکی «مریلند» محصول طرح‌های تحقیقاتی است که بودجه آن از سوی مراکز نظامی آمریکا تامین می‌شود.

بیش از هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان مجروح شده‌اند و تخمین زده می‌شود که حدود دویست نفر از این مجروحان به عمل بازسازی و پیوند اعضای صورت نیاز دارند.

جراحانی که عمل پیوند اعضای صورت «ریچارد» را انجام داده‌اند می‌گویند این عمل زندگی از دست رفته را به وی بازمی گرداند و اکنون او می‌تواند دوباره زندگی عادی و فعال خود را در جامعه از سربگیرد. در عین حال این عمل جراحی یک مورد آزمایشی بسیار مناسب برای سنجش تحقیقات آزمایشگاهی مربوط به پیوند اعضای صورت بوده است.
XS
SM
MD
LG