لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۳

حمله های تازه به مراکز دولتی در غرب چین


استان سین کیانگ یا ترکستان شرقی در غرب چین (عکس: GNU)
استان سین کیانگ یا ترکستان شرقی در غرب چین (عکس: GNU)

رسانه های چينی اعلام کردند پليس اين کشور، روز یکشنبه، پنج نفر را که بمب های دست ساز به سوی ساختمان های دولتی در منطقه سين کيانگ پرتاب کردند، به ضرب گلوله از پای درآورده است.


هفته گذشته نيز در جريان يک حمله درشهر کاشغر، در سين کيانگ ۱۶ پليس کشته شدند.


آژانس خبری «نيو چاينا» گزارش می دهد که در حملات روز یکشنبه که به يک پاسگاه پليس و اداره صنعت و بازرگانی شهر «کوچا» بوده است، دو افسر پليس و يک نگهبان زخمی شده اند.

برپايه اين گزارش پليس بلافاصله پس از اين انفجارها که در فاصله ۳:۲۰ تا ۴ بامداد به وقت محلی در اين شهر ۴۰۰ هزار نفری رخ داد، محل این انفجارها را به محاصره درآورد.


سين کيانگ يا ترکستان شرقی، سرزمين اقليت مسلمان اويغور در چين است.


يک سازمان زيرزمينی جدايی طلب به نام «حزب اسلامی ترکستان» پيش از این تهديد کرده بود که در طول برگزاری بازی های المپيک، اقدام به انجام يک رشته حملات خواهد کرد.


چين در پيوند با اين تهديدهای تروريستی دهها نفر را در اين منطقه دستگير کرده است. دولت چين می گويد تروريست ها در نظر داشته اند ورزشکاران المپيک را ربوده، در پروازهای المپيک بمبگذاری کرده واقدام به يک رشته بمبگذاری ها بکنند.


پليس سين کيانگ می گويد از آغاز امسال تا کنون، پنج گروه جدايی طلب را در اين منطقه در هم شکسته و ۸۲ مظنون به خرابکاری در بازی های المپيک را دستگير کرده است.


پليس سين کيانگ می گويد از آغاز امسال تا کنون، پنج گروه جدايی طلب را در اين منطقه در هم شکسته و ۸۲ مظنون به خرابکاری در بازی های المپيک را دستگير کرده است.


در ماه ژوئن، دولت چين سه نفر را که اعضای «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» معرفی شدند، اعدام کرد.


حزب اسلامی ترکستان مسئوليت دو بمبگذاری کوچک در اتوبوس را ماه گذشته به مرگ دو نفر در کومينک، مرکز استان يونان، انجاميد، به عهده گرفته است.


وانگ وی، دبير کل کميته برگزاری بازی های المپيک پکن می گويد، جدايی طلبان سين کيانگ «می خواهند از تريبون المپيک برای برای شدت بخشيدن» به اثر اعمالشان بهره برداری کنند.


کمتر از نيمی از جمعيت سين کيانگ را اويغورها تشکيل می دهند. نيم ديگر ساکنان سين کيانگ را چينی های «هان» تبار تشکيل می دهند. «هان» ها در مجموع ۹۲ جمعيت سراسر چين را به خود اختصاص داده اند.


چين در برگزاری بازی های المپيک تا کنون با دشواری بسياری روبرو شده است. چندين هفته پیش از آغاز بازی ها نا آرامی های تبت به اين رقابت ها هر چه بيشتر رنگ سياسی داد.

پس از ناآرامی های تبت زمين لرزه ای مرگبار در ماه می در استان سيچوان رخ داد.هوای پکن نيز مشکل ديگری بود که دولت چين بايد پيش از گشايش گرانترين المپيک جهان، آن را به اندازه ای برساند که شايسته المپيک باشد.


XS
SM
MD
LG