لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

ترکیه خواستار آغاز فوری مذاکرات هسته‌ای و کاهش‌ تنش‌ها با ایران شد


کنفرانس خبری روز پنجشنبه علی‌اکبر صالحی و همتای ترکیه‌ای وی احمد داوود اغلو
کنفرانس خبری روز پنجشنبه علی‌اکبر صالحی و همتای ترکیه‌ای وی احمد داوود اغلو
ترکیه روز پنجشنبه خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین کاهش تنش موجود در منطقه شد.

احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه، که با همتای ایرانی‌اش علی‌اکبر صالحی در آنکارا در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، همچنین اظهار داشت که هم اعضای گروه ۱+۵ و هم تهران برای خروج از بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای ابراز تمایل کرده‌اند.

احمد داوود اغلو گفت که کشورش آماده است، افزون بر «هرگونه همکاری» در این مذاکرات، میزبانی این گفت‌وگوها را نیز بر عهده داشته باشد.

وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس خبری گفت: «آنچه اهمیت دارد این است که این مذاکرات فورا آغاز شود و از تنش‌ها کاسته شود.»

احمد داوود اغلو افزود: «مهم این است که موانع موجود بر سر مذاکرات از میان برداشته شده است.»

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «می‌خواهم بگویم که هر دو طرف مصمم هستند؛ امروز روز گفت‌وگو و راه‌حل است.»

آنچنانکه خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است، گفت‌وگوی علی‌اکبر صالحی و احمد داوود اغلو بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامیده است.

سفر علی‌اکبر صالحی به ترکیه، درحالی است که هفته پیش، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به این کشور سفر کرده بود.

علی‌اکبر صالحی در این سفر با عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و نخست‌‌وزیر ترکیه هم دیدار داشت.

احمد داوود اغلو، در سفرغیرمترقبه‌ای که روز چهاردهم دی ماه به تهران داشت با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر او در بحبوحه تنش لفظی ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز صورت گرفته بود.

وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک خود با ابراز تمایل از برگزاری مذاکرات هسته‌ای در استانبول گفت: «اگر غرب نیت صادقانه ای داشته باشد باید زمان را مشخص کرده و مذاکرات شروع شود.»

علی‌اکبر صالحی افزود: «هر گونه بهانه دیگری نشان دهنده این خواهد بود که مایل به برگزاری این نشست نیستند.»

علی‌اکبر صالحی همچنین گفت که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در مورد مکان و زمان مذکرات با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس است.

یک روز پیش از این اما، سخنگوی کاترین اشتون، گفته بود که هیچ گفت‌وگویی برای از ازسرگیری مذاکرات با ایران در جریان نیست.

سخنگوی کاترین اشتون گفته بود: «ما همچنان منتظریم که ایران به پیشنهادهای قابل توجه نماینده عالی اتحادیه اروپا (اشتون) که در نامه ماه اکتبر وی قید شده، پاسخ دهد.»

صالحی در پاسخ به خبرنگارانی که از موضع روز چهارشنبه سخنگوی اشتون پرسیده بودند، گفت: «چند هفته پیش در بن با اشتون دیدار داشته و از او پرسیده است که نامه جلیلی را دریافت کرده است یانه؟ به او توصیه کردم که هرچه زودتر زمان و مکان مذاکرات را روشن کند.»

علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران در آلمان، در این ماه، اعلام کرده بود که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، به زودی نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای از سرگیری مذاکرات خواهد نوشت.

روز پنجشنبه اما، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، ایران را متهم کرد که در مذاکرات هسته‌ای به یک رویه «شفاف» و مبتنی بر «همکاری» پایبند نبوده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت از همین رو برای پرهیز «از یک گزینه نظامی» باید بر تحریم‌های ایران افزود تا حکومت ایران را به همکاری واداشت.
XS
SM
MD
LG