لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۶

آمریکا وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد


تیم گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنار باراک اوباما
تیم گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنار باراک اوباما
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه وزارت اطلاعات ایران را به خاطر آنچه که کمک به دمشق در سرکوب‌ مخالفان، و نقض حقوق بشر در ایران خوانده، تحریم کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده، وزارت اطلاعات ایران به «تداوم نقض حقوق بشر» متهم شده، و آمده است که این وزارتخانه در سرکوب مخالفان در ایران «نقش محوری» دارد.

بنا بر این تحریم‌ها، هرگونه دارایی وزارت اطلاعات ایران که در خاک آمریکا یا تحت کنترل آمریکا است، توقیف می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این تصمیم را پس مشورت با وزارت خارجه و دیگر نهاد‌های این کشور اتخاذ کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به موجب تحریم‌های روز پنجشنبه، هیچ یک از اعضای وزارت اطلاعات ایران نمی‌توانند ویزای ورود به خاک ایالات متحده را دریافت کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین وزارت اطلاعات ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی، نظیر «القاعده، القاعده عراق، حزب‌الله و حماس» متهم کرده است.

تحریم‌های روز پنجشنبه، یکی از دیگر از سلسه ‌تحریم‌هایی است که ایالات متحده در ماه‌های اخیر به ویژه به دلیل برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.

تحریم بانک مرکزی ایران، که باراک اوباما در واپسین روز سال ۲۰۱۱ آن را به امضا رساند، عمده‌ترین اقدامی بود که در ماه‌های اخیر، آمریکا علیه تهران انجام داد.

در پی این تحریم، پول ملی ایران متزلزل شد و در برابر ارزهای خارجی و دلار به شدت ارزش خود را از دست داد.

پس از تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا نیز با تحریم نفت و بانک مرکزی همگرایی خود با متحد آن سوی اقیانوس اطلس را به رخ تهران کشاند.
XS
SM
MD
LG