لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

مناظره تلويزيونی کلينتون و اوباما


هيلاری کلينتون و باراک اوباما در مناظره روز پنج شنبه در تگزاس (عکس epa)
هيلاری کلينتون و باراک اوباما در مناظره روز پنج شنبه در تگزاس (عکس epa)

هيلاری کلينتون و باراک اوباما، دو نامزد حزب دموکرات برای رياست جمهوری امريکا، در تگزاس در يک مناظره تلويزيونی به بحث در باره اهداف و برنامه های خود پرداختند.


به گفته کارشناسان، اين مناظره ۹۰ دقيقه ای که برای کسب رای های تگزاس بسيار پر اهميت قلمداد می شد، تقريبا به سود هيچ يک از دو کانديدای حزب دموکرات خاتمه نيافت.


باراک اوباما و هيلاری کلينتون در مناظره تلويزيونی روز پنج شنبه خود در باره ديدگاهايشان پيرامون کوبا، بهداشت عمومی، مهاجرت و جنگ در عراق به گفت و گو پرداختند.


در اين مناظره، آقای اوباما داستان زندگی اش را تعريف کرد و هيلاری کلينتون با اشاره به ماجرای رسوايی روابط همسرش، بيل کلينتون رييس جمهوری وقت آمريکا با منشی کاخ سفيد، گفت:« همه می دانند که من بحران هايی را از سر گذرانده انم و لحظه های حساسی در زندگی ام داشته ام.»

خانم کلينتون رقيبش را به استفاده از جملات ديگران متهم کرد، با اين حال گفت که مفتخر است که رقيب او اولين نامزد سياهپوستی است که که شانس برگزيده شدن به عنوان نامزد دموکرات ها را دارد و گفت:«هر اتفاقی بيفتد، خوب است. ما حمايتی قوی سوی دوستان و خانواده مان را داريم و فقط اميدوارم بتوانيم بگوييم که همين حمايت را از سوی مردم آمريکا هم داريم.»


آقای اوباما نيز در باره مبارزه انتخاباتی گفت:«کاری که نبايد بکنيم صرف وقت برای پايين آوردن همديگر است. ما بايد وقت خود را صرف بالا بردن کشور کنيم.»


در صورت برنده شدن هر کدام از اين دو در انتخابات رياست جمهوری، آمريکا برای اولين بار دارای رييس جمهوری زن يا سياهپوست خواهد شد.


خانم کلينتون در باره کناره گيری فيدل کاسترو از قدرت در کوبا گفت که با جانشين وی مذاکره نخواهد کرد، مگر آنکه اصلاحات سياسی و اقتصادی در کوبا صورت بگيرد.


اما آقای اوباما گفت که بدون قيد و شرط با کوبا گفت و گو خواهد کرد، اما از جمله بر رعايت حقوق بشر در اين کشور کمونيستی تاکيد خواهد کرد.


سناتور اوباما از ايليونويز و سناتور کلينتون از نيويورک، رقابت تنگاتنگی برای به دست آوردن آرای مقدماتی انتخابات دارند، اما در دو هفته اخير باراک اوباما شکستی نداشته است.


نتايج انتخابات مقدماتی تگزاس و اوهايو در ۴ مارس برای هر دو نامزد سرنوشت ساز خوانده شده است.


از سوی ديگر، جان مک کين، سناتور آريزونا، که شانسی بيش از ديگر نامزدهای حزب جمهوريخواه دارد، روز پنج شنبه گزارش نيويورک تايمز در باره روابط عاطفی اش را انکار کرد و گفت:«هيچ وقت کاری نکرده ام که که به اعتماد عمومی خيانت کرده باشم.»


سناتور باراک اوباما از حزب دموکرات و سناتور جان مک کين از حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی روز سه شنبه در ايالت ويسکانسين به پيروزی رسيدند.


باراک اوباما با پيروزی در انتخابات ايالت ويسکانسين به نهمين پيروزی پياپی خود دست يافت. رقابت در ايالت ويسکانسين شکست ديگری برای سنانور هيلاری کلنيتون بود.


سناتور هيلاری کلينتون در همه انتخابات های برگزار شده پس از «سه شنبه» در پنجم فوريه تاکنون شکست خورده است.


انتخابات در ايالت ويسکانسين حکايت از ادامه برتری آقای اوباما در رقابت های حزب دموکرات برای تعيين کانديدای نهايی اين حزب داشت.


سناتور کلنيتون اکنون برای رسيدن به رقيب خود نيازمند پيروزی در انتخابات در دو ايالت بزرگ تگزاس و اوهايو در چهارم مارس است.


انتخابات مقدماتی در حزب دموکرات در روز سه شنبه در ايالت های ويسکانسن و هاوايی و برای حزب جمهوری خواه در ايالت های ويسکانسين و واشينگتن برگزار شد.


نامزدهای رياست جمهوری حزب دموکرات نيازمند دستيابی به دو هزار و ۲۵ کرسی نمايندگی هستند.
اين در حالی است که تا پيش از روز سه شنبه و انتخابات مقدماتی در ويسکانسين و هاوايی، دو رقيب در زمينه کسب تعداد کرسی های نمايندگانی که برای کسب نامزدی اين حزب در گردهمايی ماه اوت به آنها نياز دارند، فاصله چندانی با يکديگر نداشتند.


سناتور اوباما با به دست آوردن يک هزار و ۲۸۱ کرسی نمايندگی، از رقيب خود سناتور کلينتون که يک هزار و ۲۱۸ کرسی نمايندگی را از آن خود کرده، پيش گرفته بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG