لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

شکست سنگين کشتی آزاد ايران در جايزه بزرگ باکو


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
تيم کشتی آزاد ايران در مسابقه‌های جايزه بزرگ باکو با شکستی سنگين رو به رو شد و از جمع ۱۱ کشتی‌گير اعزامی در شش وزن از هفت وزن، تنها دو مدال برنز مشترک نصيب ايران شد و ميان آنان هيچ کشتی‌گيری به مسابقه پايانی نرسيد.

دو مدال برنز مشترک توسط سعيد احمدی در ۶۰ کيلوگرم و محسن جهان بخشيان در ۶۶ کيلو کرم بدست آمد. اسماعيل نجاتيان در۸۴ کيلوگرم، جعفر دليری در ۹۶ کيلوگرم و محمدرضا آذرشکيب در ۱۲۰ کيلوگرم در مسابقه برای کسب مدال برنز در برابر کشتی‌گيرانی به ترتيب از روسيه، گرجستان و آذربايجان متحمل شکست شدند و به مقام پنجمی مشترک دست يافتند. در وزن ۹۶کيلو گرم دليری در برابر گازيموف آذربايجانی و گوگشليدزه گرجی شکست خورد و بدون برد به مقام پنجم رسيد.

عباس دباغی، محسن آقاجانی، حسام مقدم، ايمان محمديان، محمد حسين زاده و احمد رسولی با شکست از دور رقابت ‌ها کنار رفتند.

در وزن ۶۰ کيلوگرم عباس دباغی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتيجه ۶ بريک مغلوب گئورگی باليشويلی از گرجستان شد و با شکست اين کشتی‌گير گرجستانی در ديدار نيمه‌پايانی مقابل شاون بانچ از آمريکا، دباغی هم حذف شد.

در همين وزن سعيد احمدی پس از استراحت در دور اول در دور دوم بر جلال سليمانوف از آذربايجان پيروز شد و در دور سوم نيز شوگو مائدا از ژاپن را با نتيجه شکست داد او در مرحله نيمه پايانی به واسيلی فدروشين نايب قهرمان المپيک پکن از اوکراين شکست خورد و به ديدار رده‌بندی برای مقام پنجم راه يافت. احمدی در ديدار رده ‌ندی مقابل کايبولا شالوا از جمهوری آذربايجان با نتيجه ۳ بريک به پيروزی رسيد و صاحب مدال برنز شد.

تيم ايران در مجموع تيمی با ۳۵ امتياز پنجم شد. جمهوری آذربايجان با ۹۳ امتياز، گرجستان با ۶۴ امتياز، آمريکا با ۶۱ امتياز و روسيه با ۵۰ امتياز به ترتيب اول تا چهارم شدند و اوکراين با ۲۱ امتياز پس از ايران در رده ششم قرار گرفت.

ايران در اين پيکارها در وزن ۵۵ کيلوگرم نماينده ای نداشت. به نفرات اول تا سوم هر وزن به ترتيب ۱۰، پنج و سه هزار دلار جايزه نقدی تعلق گرفت.

کشتی گيران ۱۷ کشور از جمله ايران، روسيه، اوکراين، آمريکا، بلغارستان، گرجستان، ترکيه، قزاقستان و ژاپن در اين رقابتها حضور داشتند.
از ميان کشتی‌گيران ناکام در رسيدن به سکوهای قهرمانی، نايب قهرمانی و سومی مشترک، محمرضا آذرشکيب ابتدا بر مريد موتاليموف از قزاقستان پيروز شد که اين درخشان ترين نتيجه کشتی گيران ايرانی بود، هرچند کشتی‌گير ۱۲۰ کيلويی با شکست از ترول دلاگنف آمريکايی و علی عيسا‌يف از جمهوری آذربايجان، مقامی بهتر از پنجمی بدست نياورد.

در وزن ۶۶ کيلوگرم محسن جهانبخشيان در دور نخست سمن رادولف ازاوکراين را شکست داد. در دور دوم هايسلان گارسيا از کانادا را مغلوب کرد، اما در ديدار نيمه پايانی از عزيزاف آذربايجانی شکست خورد و برای کسب مدال برنز گوگا کاچوا از گرجستان را يک شکست داد. در همين وزن محسن آقاجانی در دور نخست از هايسلان گارسيا از کانادا شکست خورد واز دور رفت کنار رفت.

با اين که تيم اعزامی به باکو به عنوان تيم دوم ايران اعلام شده است، ابراهيم مهربان به عنوان يکی از مربيان تيم ملی به خبرگزاری فارس اعلام کرد: «هنوز تيم اول اعزامی به رقابت‌های جهانی مسکو مشخص نيست که تيم اعزامی به باکو را تيم دوم بدانيم. فقط می ‌توان گفت کشتی‌گيرانی که به اين تورنمنت اعزام شدند، در يکی دو سال گذشته جزو ملی ‌پوشان و شاخص‌ها نبودند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران با اين که هيچکدام از قهرمانان سال ۲۰۰۹ جهان در مسابقات کشتی آزاد جايزه بزرگ باکو حاضر نبودند، اما در بيشتر وزن‌ها چهره‌های شاخصی کشتی گرفتند.

تيم کشتی فرنگی ايران نيز از صبح يکشنبه ۲۷ تير با ۱۰ کشتی ‌گير پای به رقابت‌ها می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG