لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

انتخابات ریاست جمهوری یمن «سه ماه» دیگر برگزار می‌شود


عبد ربه منصور الهادی، معاون رئیس جمهور یمن، ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند آینده را موعد زمان برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

این اقدام تنها سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن، طرح شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت در این کشور را، امضا کرد. برپایه این طرح، صالح اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود عبد ربه منصور الهادی واگذار کرد.

طرح شورای همکاری خلیج فارس، به منظور پایان دادن به بحران ۹ ماهه یمن ارائه شده است. آغاز این بحران، با تظاهرات خیابانی معترضان بود. خواست معترضان، پایان دادن ۳۳ حکومت علی عبد الله صالح است. در جریان سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای دولتی و همچنین درگیری جدا شدگان از ارتش و نیروهای مسلح قبایل با نظامیان هوادار صالح تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن (سبأ) عبد ربه منصور الهادی در بخشنامه‌ای ریاستی، ۲۱ فوریه سال آینده میلادی یعنی کمتر از سه ماه آینده را، به عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اعلام کرده است.

قرار است این انتخابات را کمیسیون کنونی انتخابات یمن برگزار کند و نظارت بر آن را دولت وحدت ملی بر عهده می گیرد. دولتی که قرار است معاون رئیس جمهور یمن با حضور نمایندگان اپوزیسیون تشکیل دهد. نخست وزیر این دولت از احزاب اپوزیسیون خواهد بود.

این همه در حالی روی است که همچنان جوانان انقلاب یمن، به اعتراض‌های خیابانی خود ادامه می‌دهند. ادامه تظاهرات به دو دلیل صورت می‌گیرد. نخست اینکه این جوانان می‌گویند که نمی‌توان به وعده‌های علی عبد الله صالح اعتماد کرد بنابر این تا کنار رفتن کامل از او از قدرت به حضور خیابانی خود ادامه می‌دهد. دوم اینکه به مصونیت قضایی که برپایه طرح شورای همکاری خلیج فارس به علی عبد الله صالح و نزدیکانش داده می‌شود، اعتراض دارند.

ده کشته در درگیری میان شیعیان و سلفی‌ها

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان سلفی‌های یمن اعلام کرد که شنبه ده سلفی در گلوله باران توپخانه‌ای در شمال یمن که سلفی‌ها کنترل آن را در دست دارند به دست شیعیان حوثی، کشته شدند. این در حالی است که سلفی‌ها و شیعیان در شمال یمن، از یک هفته گذشته اعلام آتش بس کرده بودند.

تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی مذهب، یکی از چندین تنشی است که گریبان گیر این کشور است. در هفته‌های اخیر درگیری‌هایی میان سلفی‌ها و شیعیان رخ داد که با میانجی‌گری سران قبایل، میان دو طرف آتش بس برقرار شد.

سخنگوی سلفی‌ها که خود را ابو اسماعیل معرفی کرد به رویترز گفت: «حوثی‌ها آتش بس را نقض کرده و شهر دماج را به توپ بستند. در این حادثه ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.»

تنش‌ها در مرکز یمن بر درگیری‌های طایفه‌ای در مناطق مرزی این کشور سایه افکنده است. اسلامگرایان تندروی وابسته به سازمان القاعده در جنوب یمن قدرت دارند و با نیروهای دولت مرکزی درگیر هستند. کشورهای منطقه و غرب بیم آن دارند که خلا سیاسی در یمن گروه‌های بنیادگرا را تشویق به فعالیت بیشتر کند.
XS
SM
MD
LG