لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

۳۰ کشته دو ساعت پس از سوگند رئیس جمهور جدید یمن


 عبدربه منصور الهادی رئیس جمهور جدید یمن
عبدربه منصور الهادی رئیس جمهور جدید یمن
دو ساعت پس از ادای سوگند قانون اساسی توسط عبدربه منصور الهادی رئیس جمهور جدید یمن که در آن گفت «جنگ با تندرو‌ها وظیفه‌ای ملی است» حمله انتحاری توسط یک خودروی بمب گذاری شده روبروی کاخ ریاست جمهوری در جنوب یمن، دستکم ۳۰ نفر را کشت.

سازمان القاعده فعال در شبه جزیره عرب مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

شخص انتحاری خودروی بمب گذاری شده خود را به سمت یکی از کاخ های ریاست جمهری در شهر ساحلی المکلا چهارمین شهر بزرگ یمن رساند. در این حادثه ده‌ها نفر دیگر هم زخمی شدند. خالد سعد الدینی استاندار حضرالموت اعلام کرد دستکم ۲۰ تن از کشته شدگان از نیروهای ارتش هستند.

سازمان القاعده با ارسال پیامی به رسانه ها مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله به وسیله یکی از «مجاهدان یمنی» انجام شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان شهر المکلا گزارش داد که گفته‌اند: «صدای انفجار بسیار بلند بود و در همه جای شهر شنیده شد. شدت انفجار باعث شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های محل نزدیک وقوع آن شد.»

صنعا پایتخت یمن که در ماه‌های گذشته شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و واحدهای ارتش پیوسته به معترضان بود، شنبه روز آرامی را پشت سر گذاشت.

عبدربه منصور الهادی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری گفت مبارزه با سازمان القاعده در جزیره العرب که یمن را به عنوان پایگاه خود برگزیده، در راس اولویت‌های دولتش خواهد بود. او تاکید کرد: «مبارزه با القاعده به عنوان یک وظیفه ملی و دینی ادامه خواهد یافت.»

عبد ربه منصور الهادی به عنوان تنها نامزد به ریاست جمهوری یمن برگزیده شد. او نامزد توافقی این انتخابات بود که قرار است مرحله انتقالی را اداره کند. انتخاب او برپایه توافق سیاسی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراض آمیز صورت گرفت.

عربستان سعودی و آمریکا به علی عبد الله صالح به عنوان سپری در برابر القاعده در یمن می‌نگریستند. اما با اوج گیری اعتراض‌ها در یمن بر توافق سیاسی به منظور انتقال قدرت در این کشور اصرار کردند.

الهادی در سخنرانی خود گفت که یمن باید دوره اعتراض و خشونت را که به مدت یک سال به طول انجامید پشت سر بگذارد و اکنون باید به حل و فصل مشکلات اقتصادی و بازگرداندن کسانی که در اثر بحران کشور را ترک کردند بپردازد.

او ادامه داد: «هم اینک در یک لحظه تاریخی و در نقطه عطف در تاریخ یمن پس از پایان موفق روند انتخابات ایستاده‌ایم. از همه فرزندان یمن بدون استثنا و همه کسانی که به من رای دادند تشکر می‌کنم. آنچه که پشت سر گذاشتیم تجربه‌ای بی‌سابقه در تعامل با بحران است و نمونه‌ای خواهد بود که دیگران از آن الگو می‌گیرند.»

عبد ربه منصور الهادی که معاون رئیس جمهور یمن بود با ۹۹ در صد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات رئیس جمهور یمن شد. بیش از ۶۰ در صد یمنی‌ها در این انتخابات شرکت کردند.
XS
SM
MD
LG