لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


صف رای‌دهنگان در استان غزنی افغانستان
صف رای‌دهنگان در استان غزنی افغانستان
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از صبح شنبه، ۲۴ خرداد، در حالی آغاز شد که حملات موشکی شبه‌نظامیان مخالف حکومت افغانستان در شرق این کشور به مرگ پنج کودک انجامیده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از معاون فرماندار استان خوست گزارش داد که بر اثر فرود آمدن موشک بر خانه‌ای در منطقه علیشیر پنج کودک زیر ۱۳ سال کشته و پنج تن دیگر نیز مجروح شدند.

به گفته این مقام دولت افغانستان، این حمله پس از شروع رای‌گیری‌ها آغاز شد، اما روند انتخابات در استان خوست عادی است و برگه‌های رای در برخی مناطق استان تمام شده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی برگزار می‌شود، دو چهره‌ای که توانستند در انتخابات روز ۱۶ فروردین بر شش رقیب خود غلبه کنند و بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند.

رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو لیبرتی، گزارش می‌دهد که آقای عبدالله و آقای احمدزی صبح انتخابات به هنگام انداختن رای خود در صندوق از مسئولان برگزاری انتخابات خواسته‌اند با حفظ بی‌طرفی مانع تقلب‌های احتمالی شوند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز با دعوت از مردم این کشور برای حضور در انتخابات تاکید کرده که به خاطر ثبات کشور، رای دادن ضرورت دارد.

وی اظهار داشت: «امروز روزی است که افغانستان از مرحله انتقال به مرحله ثبات و ترقی وارد می‌شود، پس خوش باشید و بیایید به دست خویش آینده‌تان را تعیین کنید و با دادن رای، کشور خود را از هر نوع احتیاجات بیرونی رهایی بخشید.»

اما در همین حال گزارش‌ها حکایت از آن دارد که همزمان با انتخابات، حملات تروریستی در افغانستان نیز ادامه یافته است.

یک خبرنگار رادیوآزادی به رادیوفردا می‌گوید که در کابل چندین مورد صدای انفجار شنیده است، اما درباره چگونگی انفجارها و تبعات آن اطلاعی در دست نیست، چرا که رسانه‌های افغانستان این اخبار را پوشش نداده‌اند و مقامات کشور نیز در این باره حرفی نمی‌زنند.

به گفته این خبرنگار، دولت افغانستان به شکل غیررسمی از رسانه‌ها و خبرنگاران خواسته است که اخبار مربوط به حملات تروریستی احتمالی در روز انتخابات را منعکس نکنند تا مردم دچار ترس نشوند و به پای صندوق‌های رای بروند.

گزارش‌های رادیو آزادی از استقبال گسترده مردم برخی نواحی افغانستان در این انتخابات حکایت دارد، اما با این حال تهدید طالبان همچنان باقی‌ است.
XS
SM
MD
LG