لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

حملات هوایی سنگین آمریکا علیه مواضع داعش در اطراف کوبانی


حملات هوایی سنگین نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع داعش در اطراف شهر مرزی کوبانی روز جمعه ۹ آبان ادامه یافت، اقدامی که با هدف هموار کردن مسیر نیروهای پیشمرگه کُرد به سمت کوبانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخستین گروه از نیروهای پیشمرگه روز پنجشنبه از ترکیه وارد کوبانی شدند و این گروه ۱۰ نفره تصمیم دارند با رهبران مدافعان شهر کوبانی درباره عملیات و استراتژی مشترک خود صحبت کنند.

در همین حال، نیروهای گروه خلافت اسلامی یا داعش نیز منطقه مرزی را که انتظار می‌رود پیشمرگه‌های کرد برای ورود به سوریه و شهر کوبانی از آنجا بگذرند، زیر آتش گرفته‌اند.

رویترز می‌نویسد که خودروهای زرهی در حال آمد و شد به مکانی نزدیکی شهرک ترکیه‌ای سوروک هستند که پیش از این کارخانه نساجی بوده و اکنون حدود ۱۵۰ نیروی پیشمرگه در آنجا خود را برای اقدام علیه داعش آماده می‌کنند.

کوبانی که اکثریت مردم آن کردها تشکیل می‌دهند بیش از ۴۰ روز است که در محاصره نیروهای افراط‌گرای داعش به‌ سر می‌برد. در چنین شرایطی مدافعان کوبانی به پیشمرگه‌ها امید بسته‌اند تا با کمک آنان و سلاح‌هایی که در اختیار دارند، بتوانند از این وضعیت رهایی یابند.

انور مسلم، از مقام‌های محلی کرد در کوبانی، به رویترز گفته است: «نیروهای گروه خلافت اسلامی در ۱۵ روز گذشته با حملات خود از جمله انفجار خودروها تلاش کرده‌اند کنترل دروازه مرزی را در اختیار بگیرند، اما ما مقاومت می‌کنیم».

وی افزوده است: «در حالی که کاروان پیشمرگه‌ها [از مرز] عبور می‌کند، جنگنده‌های آمریکایی آنها را حمایت می‌کنند و هواپیماهای جنگی ائتلاف بر فراز کوبانی پرواز می‌کنند تا امنیت آنها را تضمین کنند».

بر اساس گزارش گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه، در حملات هوایی نیروهای ائتلاف در روز جمعه دستکم ۲۱ نفر از اعضای داعش در اطراف کوبانی کشته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به یک شهروند دانمارکی اشاره کرد.

رویترز نیز به نقل از یک روزنامه‌نگار محلی می‌نویسد که حملات هوایی نیروهای ائتلاف در شب گذشته بارها تکرار شد.

گزارش این خبرگزاری همچنین عنوان می‌کند که حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای ارتش آزاد سوریه به منظور کمک به مدافعان کوبانی از طریق مرز ترکیه وارد این شهر شده‌اند.

این در حالی است که دولت بشار اسد به ترکیه اعتراض کرده و گفته که ترکیه به نیروهای خارجی و «تروریست‌ها» اجازه ورود به سوریه را می‌دهد که این امر نقض حق حاکمیت سوریه است.

XS
SM
MD
LG