لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

یک شهروند آمریکا به «نقض تحریم‌های ایران» متهم شد


وزارت دادگستری آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا علیه یکی از شهروندان این کشور در رابطه با تحریم‌های ایران اعلام جرم کرد و او را به نقض این تحریم‌ها و پولشویی متهم ساخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کنت زانگ ۷۷ ساله از ایالت آلاسکا متهم است که همراه با یک آمریکایی دیگر و سه ایرانی تلاش کرده‌اند تا به‌طور غیرقانونی حدود یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را از بانک‌های کره جنوبی خارج کنند.

هویت چهار نفر دیگری که در این میان نقش داشته‌اند، فاش نشده و در این میان کنت زانگ به عنوان تنها متهم پرونده شناخته شده است.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، کنت زانگ در قبال کار خود از شرکای ایرانی‌اش ۱۰ تا ۱۷ میلیون دلار دریافت کرده است. به گفته وزارت دادگستری آمریکا، او برای پیشبرد برنامه خود ۱۰ میلیون دلار از کره جنوبی به شهر انکوریج در آلاسکا انتقال داده و در آنجا از طریق یکی از همدستانش اقدام به خرید ملک و خودرو و قایق تفریحی کرده است.

زانگ همچنین متهم به ۴۳ مورد پولشویی است که یکی از این موارد در رابطه با ۱۰ میلیون دلار دریافتی خود است. اکر این اتهام ثابت شود او به ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد، و حداکثر ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

در کیفرخواست کنت زانگ آمده است که او به همراه شرکایش از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ با استفاده از شرکت‌های جعلی، تحریم‌های ایران را دور زده تا بدین طریق معادل یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را از بانک‌های کره جنوبی خارج کند.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این پول‌های به ارزهایی مانند دلار آمریکا و یورو تبدیل شده و سپس به بیش از ۱۰ کشور جهان، از جمله امارات متحده عربی، سوئیس، آلمان، اتریش، و ایتالیا منتقل شده بود.

وزارت دادگستری آمریکا، و دولت کره جنوبی، میزان پولی را که این عده توانسه بودند از کره جنوبی خارج کنند، اعلام نکرده‌اند.

تاکنون چندین بانک غربی و افراد حقیقی متعددی در رابطه با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران جریمه شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این پرونده‌ها مربوط به بانک بی‌ان‌پی پاریبا بود که در نهایت این بانک موافقت کرد ۹ میلیارد دلار جریمه به آمریکا بپردازد.

سال گذشته نیز دویچه بانک آلمان با همین اتهام به جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری محکوم شد.

XS
SM
MD
LG