لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

استقبال آمانو از «تغییر رویکرد» موجود در پیشنهاد ایران به آژانس


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که رهبری جدید دولت ایران تمایل خود را به رفع نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی خود نشان داده است و تغییر رویکرد ایران در طرح جدید این دولت نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آمانو روز جمعه، ۱۰ آبان، از رویکرد جدید ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد، رویکردی که در آن همکاری با آژانس مستقل از مذاکرات با گروه ۱+۵ در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در یک مرکز بین‌المللی تحقیقاتی در واشینگتن سخن می‌گفت، تاکید کرد که گروه حسن روحانی همکاری‌ها با آژانس را به گفت‌وگوهای سیاسی که با هدف لغو تحریم‌ها انجام می‌دهد پیوند نزده است.

او اظهار داشت: «می‌توانم به شما بگویم که پس از آمدن حسن روحانی، ما تماس‌هایی با آنها داشتیم... اما چیزی نشنیده‌ایم که حکایت از چنین پیوندی داشته باشد.»

این سخنان آقای آمانو تنها چند روز پس از دیدار او با نماینده ایران و دور جدید گفت‌وگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در وین بیان می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این گفت‌وگوها را «سازنده» توصیف کرد و عباس عراقچی از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران نیز دیدار خود با آمانو را «بسیار مفید» دانست.

اما جزئیات این گفت‌وگوها رسانه‌ای نشد و تنها آن‌ چه از اظهارات عمومی طرفین گفت‌وگوها برمی‌آمد این بود که ایران طرح جدیدی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است.

اکنون نیز یوکیا آمانو این مسئله را تایید می‌کند و از رویکرد و پیشنهادات جدید ایران سخن می‌گوید.

از آقای آمانو سوال شد که آیا طرح ایران حاوی تغییرات معناداری است و او نیز در پاسخ گفت: «به نظرم همین طور است. طرح جدید ایران از این نظر مایه‌ها و محتوایی دارد.»

پیش از این عباس عراقچی درباره طرح جدید ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که این طرح «بن‌بست میان ایران و آژانس را تا حدی از بین برده است».

دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۰ آبان این‌ بار در تهران برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG