لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

عفو بین‌الملل خواستار آزادی حسین رفیعی شد


سازمان عفو بین‌الملل با راه‌اندازی کمپینی از حامیان حقوق بشر خواست که به حکم شش سال زندان برای حسین رفیعی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، اعتراض کنند و از مقامات ایران بخواهند که شرایط آزادی سریع وی را فراهم آورند.

بیانیه این سازمان روز چهارشنبه، ۲۶ اسفند منتشر شده است و عنوان می‌کند که آقای رفیعی صرفاً به‌خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سیاسی زندانی شده و اکنون در شرایطی که همسر وی بیمار شده و به عمل جراحی نیاز دارد، مقامات مسئول به او اجازه نداده‌اند که کنار همسرش باشد.

حسین رفیعی، ۷۱ ساله و از فعالان ملی-مذهبی، در دادگاه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شده، حکمی که دادگاه تجدیدنظر نیز آن را تایید کرده است.

بیانیه عفو بین‌الملل با اشاره به شرایط جسمانی آقای رفیعی که از عارضه قلبی و فشار خون رنج می‌برد می‌گوید که وی در زندان از مراقبت‌های پزشکی لازم و مرتب برخوردار نیست و شرایط نامناسب بهداشتی بند ۸ زندان اوین نیز وضعیت سلامت او را بیشتر به مخاطره می‌اندازد.

حسین رفیعی از اواخر خرداد سال ۱۳۹۴ در زندان به‌سرمی‌برد. در این مدت انجمن شیمی آمریکا در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به وضعیت وی ابراز نگرانی کرده و بیش از ۳۶۰ استاد دانشگاه‌های اروپا و آمریکا از جمله نوام چامسکی، نیز از حسن روحانی خواسته‌اند که زمینه آزادی فوری او را فراهم کند.

اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر وخامت حال همسر حسین رفیعی منتشر شده که از ناراحتی قلبی و تنفسی رنج می‌برد.

دختر آقای رفیعی اواسط اسفند نامه‌ای خطاب به حسن روحانی منتشر کرد که عنوان می‌کرد مسئولان ذی‌ربط در چنین شرایطی با اعطای مرخصی به پدر وی مخالفت کرده‌اند و او به همین دلیل نمی‌تواند کنار همسرش باشد که به عمل جراحی نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG