لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

عفو بین‌الملل: قصاص چشم نهایت قساوت قوه قضاییه ایران را می‌رساند


نشان سازمان عفو بین‌الملل
نشان سازمان عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل قصاص چشم متهم به اسیدپاشی در شهر قم را محکوم کرد و آن را نمونه‌ای «هولناک» از اقدامات قوه قضاییه ایران دانست.

رها بحرینی، کارشناس بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه ۱۵ اسفند در واکنش به این اقدام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی گفت: «مجازات یک انسان به این شیوه که تعمدا او را نابینا کنند، اقدامی به شدت ظالمانه و تکان‌دهنده است که قابل بیان نیست».

وی افزود: «این مجازات نهایت قساوت دستگاه قضایی ایران را می‌رساند و نشان می‌دهد مقامات ایران به اصول ابتدایی انسانیت به‌ شدت بی‌اعتنا هستند».

رسانه‌های داخل ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند فردی که متهم به اسیدپاشی به صورت یک راننده تاکسی در شهر قم است، سرانجام پس از چند سال حبس در زندان رجایی‌شهر کرج از یک چشم نابینا شد.

این نخستین مورد قصاص «چشم در برابر چشم» در نظام قضایی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود در حالی که مقامات قضایی ایران قبل از این گفته بودند پزشکان حاضر به اجرای چنین حکمی نیستند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که قصاص این متهم به همین جا ختم نخواهد شد بلکه دستگاه قضایی ایران در نظر دارد به زودی چشم دیگر او را نیز نابینا کند. اما کارشناس عفو بین‌الملل با «غیرانسانی» و «ظالمانه» نامیدن چنین مجازاتی تاکید دارد که تعیین این قبیل حکم‌ها هیچ ارتباطی با عدالت ندارد.

خانم بحرینی اظهار داشت: «نابینا کردن مانند سنگسار، قطع اعضای بدن و شلاق، نوعی مجازات جسمانی است که قوانین بین‌المللی آن را ممنوع ساخته است. چنین مجازات‌هایی نباید تحت هیچ شرایطی انجام بشود».

این در حالی است که قوه قضاییه ایران حکم به نابینا کردن و ناشنوا کردن یک متهم دیگر اسیدپاشی صادر کرده که این حکم نیز قرار بود روز سه‌شنبه اجرا شود، اما برای چند روز به تعویق افتاده است.

عفو بین‌الملل از مقامات ایران درخواست کرده که بلافاصله اجرای چنین احکامی را متوقف کند و تنها احکامی را به اجرا بگذارد که با قوانین بین‌المللی همخوانی دارد.

XS
SM
MD
LG