لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

اتحادیه عرب حمله به مکانهای دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرد


مقر اتحادیه عرب در قاهره
مقر اتحادیه عرب در قاهره

وزرای خارجه کشورهای عربی با انتشار بیانیه‌ای حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم کردند و به تهران هشدار دادند که در صورت تداوم «دخالت‌ها» در امور داخلی کشورهای عربی باید انتظار واکنش‌های شدیدتری را داشته باشد.

این بیانیه روز یکشنبه، ۲۰ دی متعاقب نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در قاهره منتشر شد که همه کشورهای عضو اتحادیه به استثنای لبنان به آن رأی دادند.

در پی این نشست، خبرگزاری رویترز اظهارات شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی را بازتاب داده که تأکید داشته است ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد چگونه همسایه‌ای برای کشورهای عربی باشد، «یک همسایه خوب» یا «همسایه‌ای هرج و مرج طلب».

وی سپس گفت ایران تاکنون همسایه‌ای هرج و مرج طلب برای کشورهای عربی بوده است.

تنش میان ایران و کشورهای عربی متعاقب اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه‌مذهب در عربستان سعودی بالا گرفت، اما با هجوم عده‌ای به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد این تنش‌ها وارد فاز دیگری شد تا جایی که ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد، امری که با موج حمایت دیگر کشورهای عربی از ریاض همراه بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز روز یکشنبه با اشاره به این تصمیم ریاض گفت که قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک با ایران تنها گام اول است و ریاض قصد دارد که با متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود درباره اقدامات بیشتر علیه تهران رایزنی کند.

وی که متعاقب نشست اتحادیه عرب در یک کنفرانس خبری حضور یافته بود همچنین اضافه کرد که اگر ایران به حمایت خود از «تروریسم، فرقه‌گرایی و خشونت» ادامه دهد با واکنش کشورهای عربی مواجه خواهد شد.

ایران در جریان رخدادهای سوریه، بحرین و یمن با عربستان سعودی تعارض دارد. دولت بحرین نیز هم‌پیمان با ریاض، روابط خود را با تهران قطع کرده است.

در جنگ داخلی یمن، ایران جانب حوثی‌ها را گرفته در حالی که عربستان سعودی با حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها تلاش می‌کند یمن را از تصرف آنها خارج کند و در جنگ داخلی سوریه، تهران متحد دمشق محسوب می‌شود، حال آن که ریاض خواستار برکناری بشار اسد از قدرت است.

XS
SM
MD
LG