لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

استرالیا: به حرکت اعتراضی پناه‌جویان پایان داده شد


تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا
تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا

مقامات استرالیا و پاپوا گینه نو از پایان اعتراضات پناه‌جویان در اردوگاه‌ها خبر داده‌اند، اما در همین حال برخی گزارش‌ها بیان می‌کند که پناه‌جویان همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، ۳۰ دی اظهارات تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا را بازتاب داده است که تاکید می‌کند اعتصاب پناه‌جویانی که دسترسی به اردوگاه مانوس را قطع کرده بودند، شکسته شده و نیروهای امنیتی توانسته‌اند وارد اردوگاه بشوند.

صدها نفر از پناه‌جویان در جزیره مانوس گفته‌اند که اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهند در حالی که وضعیت جسمانی برخی از آنها در شرایط گرمای پاپوا گینه نو بسیار وخیم است.
گاردین​

وی اظهار داشت: «اعتراضات در برخی قسمت‌های مرکز مانوس به‌خوبی ساماندهی شده بود به‌طوری که شکل محاصره پیدا کرده بود. این محاصره هم‌اکنون شکسته شده است.»

اعتراضات در جزیره مانوس، یکی از استان‌های پاپوا گینه نو، از هفته گذشته آغاز شد که در جریان آن صدها پناه‌جوی معترض به وضعیت اقامت خود دست به اعتصاب غذا زدند.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که برخی از معترضان لب‌های خود را دوخته‌اند و دست‌کم ۷ نفر نیز با بلعیدن تیغ ریش تراش و پودر لباسشویی اقدام به خودکشی کرده‌اند که گزارشی درباره سرنوشت آنان منتشر نشده است.

اما روز دوشنبه ویدیویی در برخی رسانه‌های بین‌المللی نظیر گاردین منتشر شد که گویای ورود نیروهای امنیتی به اردوگاه مانوس با استفاده از زور و شکستن محاصره این اردوگاه است، امری که با گفته ماتایو رابورا، یکی از مقامات ارشد اداره مهاجرت پاپوا گینه نو در تضاد است.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های استرالیایی می‌نویسد آقای رابورا گفته است که نیروهای امنیتی با معترضان وارد مذاکره شده‌اند و سپس به‌طور مسالمت‌‎آمیز محاصره اردوگاه مانوس شکسته شده است.

اما از سویی پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا، بر استفاده از زور در جریان شکستن محاصره اردگاه مانوس صحه می‌گذارد.

با این حال این مقام استرالیایی تاکید کرده که در استفاده از زور زیاده‌روی نشده و به زد و خورد پلیس با معترضان نینجامیده است.

آقای داون همچنین تایید کرده که برخی از معترضان همچنان در حال اعتصاب غذا هستند و از نوشیدن آب و خوردن غذا امتناع کرده‌اند.

گزارش نشریه بریتانیایی گاردین در روز سه‌شنبه بیان می‌کند که صدها نفر از پناه‌جویان در جزیره مانوس گفته‌اند که اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهند در حالی که وضعیت جسمانی برخی از آنها در شرایط گرمای پاپوا گینه نو بسیار وخیم است.

پیش از این کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل تاکید کرده بود شرایط پناه‌جویانی که استرالیا در جزایر مانوس و نائورو مستقر می‌کند مصداق تنبیه «بی‌رحمانه، غیرانسانی، و غیرقانونی» است.

XS
SM
MD
LG