لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

نخست‌وزیر بریتانیا وعده داد: رفراندوم برای خروج از اتحادیه اروپا


دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه، چهارم بهمن، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ رفراندومی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیش از این منتقدان درباره خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیرات منفی آن بر روابط دیپلماتیک و اقتصادی این کشور با متحدان اروپایی‌اش هشدار داده‌ بودند.

اما دیوید کامرون بی‌اعتنا به تمام انتقادات، زمان اجرای این رفراندوم احتمالی را در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا انتهای ۲۰۱۷ اعلام کرد تا به ماه‌ها گمانه‌زنی دراین‌باره پایان داده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کامرون گفت که بریتانیا نمی‌خواهد پل‌های ارتباطی خود را با جهان قطع کند و خود را منزوی سازد، اما سرخوردگی عمومی از اتحادیه اروپا در «بالاترین سطح خود» قرار دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت: «اکنون زمان آن رسیده است که مردم بریتانیا نظر خود را بگویند. زمان آن رسیده است که درباره روابط بریتانیا و اروپا توافق حاصل کنیم.»

او افزود: «ما برای مردم بریتانیا رفراندومی برگزار می‌کنیم با طرح این پرسش که آیا حاضر هستید با توجه به این شرایط جدید در اتحادیه اروپا بمانید یا نه. این رفراندوم درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا است.»

رویترز می افزاید: اینکه آیا کامرون چنین رفراندومی را برگزار خواهد کرد یا نه، بستگی به نتایج انتخابات سال ۲۰۱۵ و میزان موفقیت حزب محافظه‌کار او دارد.

آنها در این انتخابات با حزب کارگر رقابت می‌کنند در حالی که نظرسنجی‌ها حکایت از اقبال بیشتر حزب کارگر دارد.

دولت ائتلافی کامرون ناگزیر از کاهش هزینه‌های عمومی به منظور جبران کسری عظیم بودجه خود شده است که این می‌تواند عاملی احتمالی برای رویگردانی رای‌دهنگان از آنها شود.

در عین حال طرح کامرون برای خروج از اتحادیه اروپا شاید بتواند با رضایت بسیاری از اعضای حزب او توام باشد، اما این طرح نگرانی ایالات متحده را در پی داشته است که پیش از این خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شده است.

همچنین دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، مانند آلمان و فرانسه نیز موافق این طرح نخواهند بود.

دیوید کامرون گفت، او ترجیح می‌دهد بریتانیا که ششمین قدرت اقتصادی جهان است، همچنان در اتحادیه اروپا که از ۲۷ کشور تشکیل شده است، باقی بماند، اما در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا به اصلاحات اساسی نیاز دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت: «باید اتحادیه جدید اروپا بر پایه این پنج اصل ساخته شود: رقابت، انعطاف‌پذیری، اعمال حاکمیت کشورهای عضو، پاسخ‌گویی دموکراتیک و انصاف.»

کامرون اضافه کرد: بحران بدهی منطقه یورو دلیلی اصلی برای آن است که بریتانیا بخواهد در روابط خود با اتحادیه اروپا تجدیدنظر کند.

سخنان نخست وزیر بریتانیا بلافاصله واکنش مقامات آلمان، عضو قدرتمند اتحادیه اروپا، را در پی داشت.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در این‌باره گفت، کشور او خواهان آن است که بریتانیا همچنان عضو کامل اتحادیه اروپا باقی بماند.

با این حال آقای وستروله تاکید کرد، لندن نباید انتظار داشته باشد که بتواند از میان ویژگی‌های عضویت در اتحادیه اروپا دست به انتخاب بزند و تنها گزینه‌های مطلوب خود را انتخاب کند.
XS
SM
MD
LG