لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

کاترین اشتون خواستار توقف احکام اعدام پنج عرب ایرانی شد


کاترین اشتون، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۹ بهمن از ایران خواست اجرای احکام اعدام پنج اقلیت عرب‌زبان این کشور را متوقف کند.

به گزارش رویترز، خانم اشتون که نماینده شش قدرت جهانی در مذاکرات با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور نیز محسوب می‌شود، گفت گزارش‌هایی مبنی بر عدم بی‌طرفی دادگاه این پنج نفر دریافت کرده است و این که آنها تحت فشار مجبور به اعتراف شده‌اند.

کاترین اشتون با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: «گزارش‌هایی که از اعدام قریب‌الوقوع این مردان خبر می‌دهد، بسیار نگران‌کننده است و من از مقامات ایران می‌خواهم که این احکام را تغییر دهد.»

سازمان عفو بین‌الملل در لندن و دیدبان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، هفته گذشته اعلام کردند که پنج فعال عرب در ایران به اتهام ارتباط با تروریسم سال گذشته میلادی به اعدام محکوم شدند در حالی که مقامات ایران برای اثبات ادعای خود به ارتباط آنها با یک موسسه فرهنگی ممنوع که میراث عرب را ترویج می‌کرد، اشاره کرده‌اند.

این پنج نفر محمدعلی عموری، سیدجابر البشوکه، سیدمختار البشوکه، هاشم شعبانی عموری و هادی رشیدی نام دارند و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که احکام اعدام آنها تایید شده است.

اتحادیه اروپا از مخالفان فعال حکم اعدام در سراسر جهان است، اما این اتحادیه در عین حال منتقد جدی سوابق ایران در نقض حقوق بشر نیز محسوب می‌شود.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ تحریم‌هایی را علیه آن دسته از مقامات ایران تصویب کردند که گفته می‌شود عاملان نقض حقوق بشر در ایران بوده‌اند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل که فروردین ماه سال جاری منتشر شد، ایران از نظر شمار اعدام‌ها در رده‌های نخست جهانی قرار دارد. این گزارش می‌گوید که در سال ۲۰۱۱ دست‌کم ۳۶۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که اکثر این اعدام‌ها در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده است.
XS
SM
MD
LG