لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

نامه‌هایی به نویسندگان زندانی؛ آرزوی آلبرتو مانگوئل برای پایان اندوه مهوش ثابت


مهوش ثابت، معلم و شاعر و از رهبران جامعه بهایی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است
مهوش ثابت، معلم و شاعر و از رهبران جامعه بهایی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است

انجمن جهانی پِن در آستانه ۱۵ نوامبر یا «روز نویسنده زندانی» از پنج نویسنده و اهل قلم تجلیل کرد که مورد آزار و اذیت حکومت کشورهای خود قرار گرفته‌اند و در زندان به‌سرمی‌برند.

یکی از این پنج نویسنده مهوش ثابت، معلم و شاعر و از رهبران جامعه بهایی است که در ایران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در روز دوشنبه، ۱۹ آبان به این اقدام انجمن جهانی پن اختصاص دارد که عنوان می‌کند از همین روز تا ۱۵ نوامبر، ۲۴ آبان، هر روز یکی از اعضای این انجمن نامه سرگشاده‌ای به یکی از این پنج نویسنده زندانی خواهد نوشت از جمله یک نویسنده پاراگوئه‌ای که به اتهام «سرقت ادبی» به زندان محکوم شده است.

انجمن پن در بیانیه خود به این مناسبت نخست عنوان می‌کند که در یک سال گذشته حدود ۹۰۰ نویسنده در سراسر جهان مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا به زندان افتاده یا کشته و ناپدید شده‌اند و از این رو ایجاب می‌کند که اعضای این انجمن در آستانه «روز نویسنده زندانی» همبستگی خود را با آنها اعلام کنند.

«روز نویسنده زندانی» از ۳۳ سال قبل در جهان رواج یافته که هدف از آن جلب توجه جهانی به مسئله حقوق بشر و آزادی بیان و نیز اعلام همبستگی انجمن پن با نویسندگانی‌ست که به خاطر عقاید خود سرکوب شده‌اند.

امسال اما در نخستین روز از پنج روز منتهی به ۱۵ نوامبر آلبرتو مانگوئل، نویسنده صاحب‌نام آرژانتینی نامه سرگشاده‌ای خطاب به مهوش ثابت منتشر کرده است که از شش سال قبل در زندان به‌سرمی‌برد.

خانم ثابت در این مدت اشعار متعددی را منتشر کرده است که اغلب آنها بیان احساسات او نسبت به زندان و موقعیت شاعری‌ست که تنها به‌خاطر باورهایش رنج زندان را بر او تحمیل کرده‌اند، مانند شعر «مرزها»، جایی که می‌گوید: «... چه تفاوت دارد در جایی که دگرحس زمان نیست در خاطر تو / ودگر حس مکان نیست / و هویت تنها در عبارتهای مبهم ساختگی است / اتهام، اتهام / مرز موهوم میان من و تو...»

برخی از شعرهای او نیز تجلیلی‌ است از دیگر فعالانی که به مانند او بهای فعالیت‌های اجتماعی خویش را می‌پردازند، مثل شعری که برای مهدیه گلرو، عضو شورای دفاع از حق تحصیل سروده است.

در نامه آلبرتو مانگوئل خطاب با اشاره به یکی از اشعار خانم ثابت که بیان می‌کند با رفتن روشنایی دیگر حتی نمی‌تواند اندوه خود را ببیند، آمده که من امیدوارم پایان اندوه شما نزدیک باشد، اما این پایان نباید با تاریکی عجین باشد بلکه نتیجه آزادی باشد، همان‌طور که آفتاب حق طبیعی همه است که نمی‌توان از کسی سلب کرد.

چهار نویسنده دیگری که انجمن جهانی پِن امسال از آنان به همین شکل تجلیل می‌کند عجمان عسگروف، روزنامه‌نگار قرقیزستانی، نلسون آگوئیلرا از پاراگوئه، دیودون اونه میومزه از کامرون و گائو یو، روزنامه‌نگار چینی هستند.

XS
SM
MD
LG