لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

شمار قربانیان زلزله افغانستان و پاکستان به ۳۱۳ نفر رسید


ویرانه‌های ناشی از زلزله در باجور پاسکتان
ویرانه‌های ناشی از زلزله در باجور پاسکتان

آخرین گزارش‌ها از زلزله روز دوشنبه در افغانستان و پاکستان حکایت از افزایش شمار قربانیان حادثه تا ۳۱۳ نفر دارد در حالی که با ادامه عملیات‌های نجات و تجسس، انتظار می‌رود که شمار کشتگان بیشتر از این شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، ۵ آبان، به نقل از مقامات افغانستانی و پاکستانی نوشت که ۲۳۷ نفر در پاکستان بر اثر زلزله کشته شده‌اند و در افغانستان نیز شمار قربانیان به ۷۴ نفر رسیده است که در مجموع تعداد قربانیان ۳۱۱ نفر است.

اما در همین حال بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی از قول ویس برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان، گزارش داد که تلفات زلزله روز دوشنبه در این کشور به ۷۶ نفر رسیده است.

به گفته آقای برمک، این زلزله همچنین ۲۶۸ مجروح در افغانستان برجای گذاشته و موجب ویرانی ۳ هزار و ۹۴۲ خانه نیز شده است.

زلزله روز دوشنبه به قدرت ۷.۵ ریشتر در اعماق کوه‌های هندوکش و منطقه کم‌جمعیت استان بدخشان در مجاورت مرز پاکستان، تاجیکستان و چین به وقوع پیوست.

بنا به گزارش‌ها شدت زلزله در حدی بوده که حتی دهلی نو، پایتخت هند، را نیز به مدت یک دقیقه لرزانده و در برخی مناطق دیگر این کشور باعث قطع خطوط ارتباطی و برق شده است.

در همین حال طالبان خواستار کمک‌های سازمان‌های خیریه و گروه‌های نجات شده و عنوان کرده که شبه‌نظامیان این گروه آماده کمک هستند.

برخی از مناطق آسیب‌دیده از زلزله روز دوشنبه در افغانستان به‌طور عملی تحت تسلط شبه‌نظامیان طالبان است که این امر نگرانی‌هایی را در رابطه با امنیت گروه‌های نجات به وجود آورده بود، اما بیانیه طالبان می‌گوید که این گروه خود را متعهد می‌داند تا راه دسترسی گروه‌های نجات را هموار کند.

گزارش خبرنگاران بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی گویای آن است که زلزله روز دوشنبه در گستره وسیعی از کشور، استان‌های ننگرهار، بدخشان، تخار، بغلان و پنجشیر تلفات بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG