لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با شبکه‌های قاچاق مهاجر «در خاک لیبی»


روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید که در طرح‌‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با شبکه‌های قاچاق مهاجران به خارج از لیبی، امکان عملیات نیروهای زمینی در قلمرو لیبی نیز پیش‌بینی شده است.

این روزنامه در گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر کرد مدعی شده به طرح ۱۹ صفحه‌ای اروپایی‌ها درباره کمپین نظامی مقابله با این شبکه‌های قاچاق دست یافته که بر عملیات هوایی و دریایی در مدیترانه و آب‌های لیبی تمرکز دارد.

اما این طرح همچنین احتمال عملیات زمینی در لیبی برای از بین بردن کشتی‌ها و اموال قاچاقچیان از جمله کامیون‌های سوخت را نیز در نظر گرفته و از لزوم آن سخن گفته است.

این طرح که انتظار می‌رود در نشست دوشنبه آینده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تصویب برسد، عنوان می‌کند: «اگر توافقی میان مقامات مربوطه حاصل شود، حضور نیروی زمینی هم می‌تواند جزء گزینه‌ها باشد.»

بخشی دیگر از طرح اتحادیه اروپا می‌گوید: «چنین عملیاتی مستلزم در اختیار داشتن امکانات گسترده هوایی، دریایی و زمینی است، از جمله گروه‌های اطلاعاتی و شناسایی و مراقبت، گروه‌های اسکان، واحدهای گشت‌زنی (هوایی و دریایی)، وسایل قادر به حرکت در آب و خشکی، توان تخریب اهداف در هوا، دریا و زمین و همچنین واحدهای نیروی ویژه.»

سواحل لیبی در سال‌های اخیر به کانون قاچاقیانی تبدیل شده است که مهاجران غیرقانونی را از طریق قایق به اروپا می‌رسانند. مقصد اغلب این قایق‌ها ایتالیا است.

مقامات دولت ایتالیا پیش از این گفته بودند که قاچاقچیان و قایق‌های آنها را زیر نظر دارند و اگر اتحادیه اروپا بخواهد، رم می‌تواند فرماندهی عملیات نظامی علیه قاچاقچیان را بر عهده بگیرد.

طرحی نیز که روزنامه گاردین آن را افشا کرده نشان می‌دهد اتحادیه اروپا حتی به عملیات در داخل قلمرو لیبی و امتداد سواحل و بنادر آن فکر می‌کند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره طرح ۱۰ ماده‌ای اتحادیه اروپا برای مقابله با قاچاق مهاجران به قاره اروپا منتشر شده بود. در این طرح امکان بازگشت سریع مهاجران غیرقانونی نیز پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG