لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

فیروزآبادی: داعش به ۴۰ کیلومتری مرز ایران برسد، نابود می‌شود


حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تعیین خط قرمز برای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هشدار داد که ایران مصم است اگر این گروه به ۴۰ کیلومتری مرزهای آن برسد، نابودش کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد اظهارات حسن فیروزآبادی را بازتاب داده است که اطمینان می‌دهد گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نمی‌تواند مرزهای ایران را تهدید کند.

آقای فیروزآبادی تاکید کرده است که افراد داعش هیچ‌گاه به مرزهای ایران نرسیده‌اند و اساسا «داعش جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد».

این فرمانده نظامی ایران همچنین گفت: «مصمم هستیم هرگاه رد پای داعش به ۴۰ کیلومتری آن طرف مرزهای ما در هر کدام از کشورها برسد در همان محل نابودشان کنیم؛ بنابراین هیچ تهدیدی از این بابت از جانب داعش در مرزها مطرح نیست».

فرماندهان نظامی ایران پیش از این نیز به گروه «حکومت اسلامی» نسبت به پیشروی به سمت مرزهای ایران هشدار داده بودند و از جمله احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش همان «۴۰ کیلومتر» را خط قرمز ایران تعیین کرده است.

آقای پوردستان گفته بود که اگر داعش از خط قرمز ایران پا فراتر نهد با «اقدام قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» مواجه خواهد شد.

وزیر کشور دولت روحانی نیز ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران را خط قرمز جمهوری اسلامی عنوان کرده و اطمینان داده که اگر گروه «حکومت اسلامی» به این خط قرمز برسد، ایران وارد عمل خواهد شد.

شبه نظامیان داعش خرداد سال گذشته با تصرف شهرهای جلولا و السعدیه در استان دیاله عراق تا ۴۱ کیلومتری مرز خسروی و خاک ایران پیشروی کردند، اما مقامات جمهوری اسلامی بعدها اعلام کردند که آن منطقه از وجود افراد داعش «پاکسازی» شده و آنها فاصله زیادی با ایران دارند.

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی که با رییس مجلس سوریه دیدار داشت، خاطرنشان ساخت که سوریه باتلاقی برای گروه‌های به گفته او «تروریستی» خواهد شد.

بر اساس گزارش ایسنا، آقای ولایتی اظهار داشت: «مقاومت همچنان ادامه دارد. نشانه‌های اقتدار در دولت و ملت سوریه دیده می‌شود و سوریه باتلاق تروریست‌ها و حامیان آنها خواهد شد».

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که جیش الفتح به رهبری القاعده هفته گذشته توانست شهر اریحا را که آخرین سنگر حکومت بشار اسد در استان ادلب محسوب می‌شد، به تصرف خود درآورد.

قبل از آن نیز داعش توانسته بود با تصرف کامل یک منطقه مرزی میان عراق و سوریه، موقعیت خود را در این منطقه مستحکم سازد.

XS
SM
MD
LG