لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

فابیوس: تعهدات پیشنهادی ایران در مذاکرات هسته‌ای کافی نیستند


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، می‌گوید که برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، کارهای بسیاری باید انجام شود و شرایط هنوز مهیا نیست.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، آقای فابیوس روز جمعه ۱۵ اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «ما از دستیابی به یک توافق محکم و قوی طرفداری می‌کنیم... اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد».

به گفته وی، اگرچه تاکنون پیشرفت‌هایی در مذاکرات به وجود آمده است، اما درباره ابعاد تعهداتی که ایران می‌پذیرد، مدت زمان آن و چگونگی نظارت بر اجرای آن هنوز مشکلاتی وجود دارد و کار بیشتری باید انجام شود.

وزیر خارجه فرانسه می گوید که تعهدات پیشنهاد شده از سوی ایران، کافی نیستند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه گفته بود که جمهوری اسلامی شاید پیشنهاد محدودیت ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد. این اظهارات به دنبال مذاکرات اخیر آقای ظریف با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مونترو سوئیس بیان شد.

پیش از آن باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که «حصول توافق نهایی اتمی با ایران مستلزم این است که جمهوری اسلامی دستکم به مدت ۱۰ سال فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را کنار بگذارد و غرب هم بتواند از توقف این فعالیت‌ها مطمئن شود».

اما وزیر خارجه ایران آن زمان تاکید کرده بود که «جمهوری اسلامی با صداقت وارد مذاکره شده و تسلیم زیاده خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد».

با این حال در دو روز اخیر دیپلمات‌های ایران و اتحادیه اروپا با خوش‌بینی بیشتری نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند. از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «در دوره‌های گذشته مذاکرات در ژنو، پس از چند ماه مقداری پیشرفت می‌کردیم، ولی این بار می‌توانیم بگوییم پیشرفت بیشتری داشتیم، هرچند که هنوز راهی طولانی پیش رو داریم».

در این شرایط وزیر امور خارجه فرانسه نیز از برگزاری نشستی با حضور وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران خبر داده و گفته که پاریس این مقامات را دعوت کرده است.

ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک تفاهم سیاسی تا اوایل فروردین ماه تلاش می‌کنند. پس از آن تا ۹ تیر فرصت دارند که به یک توافق جامع دست یابند.

XS
SM
MD
LG