لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

بحران جنگی غزه؛ یارگیری از ستارگان فوتبال و هالیوود


بحران جنگی غزه، و عملیات ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی غزه این روزها جامعه جهانی و افکار عمومی را به نوعی درگیر خود ساخته و طرفین را وادار به یارگیری کرده است؛ یارگیری از ستارگان فوتبال، هنرمندان یا مردم عادی.

رونالدو؛ چهره‌ای هوادار فلسطین

کریستیانو رونالدو، بازیکن محبوب تیم پرآوازه فوتبال رئال مادرید پیش از این بارها در کنار شماری دیگر از فوتبالیست‌های جهانی در حمایت از فلسطینی‌ها موضع گرفته بود که همین پیش زمینه باعث شده بحث حمایت او از غزه در بحران جنگی اخیر نیز در برخی رسانه‌ها مطرح شود.

ستاره پرتغالی تیم رئال مادرید در زمان حمله هشت روزه اسرائیل در نوامبر ۲۰۱۲ به غزه یک و نیم میلیون یورو را برای کودکان این منطقه اختصاص داد. رونالدو که در سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین فوتبالیست اروپا، جایزه کفش طلایی را از آن خود کرده بود، در نوامبر ۲۰۱۲ جایزه خود را به حراج گذاشت و پول آن را صرف کمک به بازسازی مدارس غزه کرد.

او چند ماه پیش در مسابقه تیم‌های پرتغال و اسرائیل، در قالب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴، از تعویض پیراهن با کاپیتان اسرائیل خودداری کرد. اقدامی که گرچه مورد اعتراض تماشاگران مسابقه قرار گرفت اما دستاویزی برای هواداران فلسطین بود تا این موضوع را دال بر حمایت رونالدو از فلسطین بدانند.

از رونالدو عکس‌هایی هم با مضمون حمایت از فلسطین منتشر شده و حتی به نقل از وی گفته شده که انتخاب نشدنش به عنوان بازیکن برتر از سوی فیفا، به خاطر موضع‌گیری‌اش در حمایت از فلسطینی‌هاست.

گرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از تصاویری که رونالدو را در حال در دست داشتن پلاکاردی با مضمون حمایت از فلسطین نشان می‌دهد، دستکاری شده است.

رونالدو تا اینجا گزارش‌های مربوط به حمایت از ساکنان غزه در جریان بحران اخیر را تأیید یا تکذیب نکرده، اما با توجه به سوابق او، منتقدان اسرائیل و هواداران فلسطین به طور وسیع خبرها، و تصاویری را با این مضمون بازنشر می‌کنند.

کمک مسی به اسرائیل؛ طنز و نه واقعیت

همزمان رسانه‌های رسمی در ایران خبر طنز منتشر شده در وبسایتی الجزایری را باز به عنوان گزارشی واقعی منتشر کرده‌اند که مدعی است، لیونل مسی، کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین در بحران جاری غزه در کنار اسرائیل ایستاده و یک میلیون یورو به اسرائیل هدیه کرده است.

در این میان «ایسنا» روایت دیگری را از این خبر نادرست منتشر کرده و مدعی است که «رسانه‌های اسرائیل» خبر اعطای هدیه مسی به اسرائیل را منتشر کرده‌اند.

با این حال بنی بیسیک، خبرنگار ارشد ورزشی بخش عبری رادیو اسرائیل می‌گوید، چنین چیزی را در رسانه‌های اسرائیل ندیده است.

در کنار انتشار این مطلب ظنز به عنوان خبر واقعی، عکس‌هایی نیز از مسی در حال نیایش او در کنار «دیوار ندبه» در حالی که «کیپا» (عرقچین مردان یهودی) را بر سر دارد، منتشر شده است.

هالیوودی‌هایی که کنار اسرائیل ایستادند

اما این روزها شماری از هنرمندان هالیوود، هم به صراحت حمایت خود را از اسرائیل ابراز کرده‌اند.

ده‌ها هنرپیشه و کارگردان که برخی از آنها یهودی هستند، در روزهای گذشته در گردهمایی‌های حمایت از اسرائیل در آمریکا شرکت کرده‌اند.

از جمله جان ویت، هنرپیشه برنده جایزه اسکار و بازیگر سریال مشهور «۲۴» در تظاهرات سه‌شنبه در لوس آنجلس در دفاع از اسرائیل، با انتقاد شدید از باراک اوباما و دستگاه دیپلماسی او، دموکرات‌های آمریکا را متهم کرد که دفاع از عدالت را رها کرده و «پیام‌های نادرست به کل جهان می فرستند».

جان ویت گفت «هر آمریکایی میهن دوست؛ چه یهودی چه غیر آن، نباید بگذارد که تبلیغات نادرست عامل بی‌اعتنایی به حقیقت شود».

کمتر هنرمند یا مجری رسانه‌ها در آمریکا از اسرائیل انتقادی مطرح کرده است.

نیویورک شاهد تظاهرات بزرگی در حمایت از اسرائیل بوده است؛ با کشته شدن دو جوان یهودی آمریکایی در میان سربازان ارتش اسرائیل، باراک اوباما نیز به ارسال تسلیت و فرستادن تورات برای خانواده‌های آنها اقدام کرد؛ تورات خانواده ماکس اشتاینبرگ را جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به دست والدین این سرباز داد.

اسرائیل یا غزه

اما مردم عادی دنیا با سهولت بیشتری در دو سوی اردوگاه حمایت از «حقانیت اسرائیل در دفاع از مردم خود در برابر حملات راکتی» یا دفاع از «مردم مظلوم غزه» قرار گرفته‌اند.

در تازه‌ترین تظاهرات در ترکیه، راهپیمایان می‌گفتند «هیتلر کار را تمام کن». اشاره آنها حمایت از سخنان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز بود که به تازگی گفته است «اسرائیل روی هیتلر را سفید کرده است»؛ اظهاراتی که موجب خشم شدید نخست وزیر اسرائیل شد.

پرتاب تخم مرغ به سوی کنیسه یهودیان در «آرتاکوی» استانبول و درخواست تحریم کوکاکولا «به دلیل صهیونیست بودن» صاحبان آن، یکی دیگر از افزایش احساسات ضد اسرائیلی این روزها در ترکیه است.

این در حالی است که هزاران اسرائیلی برای رهایی از تنش این بحران، در آنتالیای ترکیه به سر می برند اما تصمیم شرکت‌های ترکیه در تعلیق پرواز به اسرائیل، آنها را در بازگشت به اسرائیل سرگردان کرد.

در حالی که فرانسه بالاترین شمار یهودیان در اروپا را دارد، بیشترین تظاهرات ضد اسرائیلی که شعارهای ضد یهودی نیز در آن سرداده شده، در فرانسه صورت گرفته است.

هر چند لندن در روزهای گذشته شاهد تظاهرات متعددی در محکومیت صریح اسرائیل و یا محکومیت خشونت دو جانبه بود، اما حدود یک هزار و پانصد تن نیز سه‌شنبه با گرد آمدن در کنار سفارت اسرائیل، از جمله شعار می‌دادند: «غزه باید از اسارت حماس رها شود»، «راکت حماس هم جنایت جنگی است».

یهودیان آلمان از اینکه تظاهراتی در این کشور در محکومیت اسرائیل از مجوز پلیس برخوردار شده، ابراز نارضایتی کرده و رییس جامعه یهودیان آلمان به رسانه‌های این کشور گفته است، مانند زمان نازی‌ها ترس بر فضای زندگی یهودیان آلمانی مستولی می‌شود.

در مصر نیز برخی از شهروندان که از حماس به دلیل حمایت‌هایشان از اخوان المسملین و دخالت در رخدادهای سه سال اخیر مصر ناخشنود هستند، با قرار دادن کلیپ‌هایی از خود در فضای مجازی، حمایت خود را از «سرکوب حماس از سوی اسرائیل» بیان کرده‌اند.

سران رسمی مصر در روزهای اخیر آشکارا علیه رهبران حماس موضع گرفته‌اند؛ مقامات مصر گفتند، رهبران حماس در جت‌های خصوصی و هتل‌های لوکس نشسته و مردم غزه را «دسته دسته به کشتن می دهند».

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری و سامح شکری، وزیر خارجه مصر در روزهای گذشته چند بار از حماس خواسته‌اند انتقاد از مصر را پایان دهد؛ السیسی این را نیز گفت که «هزاران تلفات (قربانیان مصر در نبردهای دهه های گذشته) را بخاطر ملت فلسطین تحمل کردیم و حال ما را به کم کاری در راه فلسطین متهم می‌کنند».

عبدالله بن بجد العثیبی، ستون‌نویس سعودی نیز در «الشرق الاوسط» نوشته است: «کشتار کودکان و زنان از سوی هر کس که انجام شود، جنایت جنگی است؛ بشار اسد عین اسرائیل است؛ حزب الله همطراز داعش است؛ حماس هم وزن جبهه النصره است؛ اما عجیب این است که حتی عکس یک "رزمنده" حماس در میان بحران غزه نیست؟ مبارزان شجاع آنها کجا هستند؟».

اما چند نسل از اعراب که در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند، در تظاهرات روزهای جاری در پایتخت کشورهای غربی در مخالفت با اسرائیل و پشتیبانی از فلسطینی‌ها، سهم مهمی دارند.

XS
SM
MD
LG