لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

گونتر گراس، نویسنده رمان «طبل حلبی» درگذشت


گونتر گراس، نویسنده شهیر آلمانی و خالق رمان تحسین‌شده «طبل حلبی» در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۲۴ فروردین به نقل از سخنگوی موزه خانه گونتر گراس گزارش داد که علت درگذشت این نویسنده ابتلا به عفونت بوده است.

گونتر گراس در بیمارستانی در شهر لوبک، در شمال آلمان، درگذشته‌است؛ ناشر آثار او جزئیات بیشتری از علت مرگ او اعلام نکرده‌است.

گونتر گراس که سال ۱۹۹۹ جایزه نوبل ادبیات را به خاطر مجموعه آثار خود دریافت کرد از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید به‌طوری که آکادمی نوبل، رمان «طبل حلبی» او را «تولد دوباره رمان آلمانی در قرن بیستم» نامیده است.

این رمان تاریخ آلمان در نیمه نخست قرن بیست و سال‌های میان دو جنگ جهانی را از رهگذر داستان زندگی شخصیتی به نام اسکار روایت می‌کند که از سه سالگی تصمیم گرفت دیگر بزرگ‌تر نشود و به همان قد و اندازه یک کودک باقی بماند.

طبل حلبی موضوع اقتباس فیلمی از ولکر شلوندورف نیز شد که جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن در سال ۱۹۷۹ و اسکار بهترین فیلم خارجی در همان سال را به خود اختصاص داد.

این رمان را سروش حبیبی به فارسی ترجمه کرده، چنان‌چه برخی دیگر از مهم‌ترین آثار گونتر گراس نیز به فارسی ترجمه شده‌اند، مانند رمان «موش و گربه» که کامران فانی مترجم آن است.

اما یکی از جنجال‌برانگیزترین آثار گراس اتوبیوگرافی او با نام «کندن پوست پیاز» است که سال ۲۰۰۶ چندی پیش از انتشار آن در مصاحبه‌ای اعتراف کرد زمان جنگ جهانی دوم و در دوران نوجوانی عضو اس‌اس، شاخه نظامی حزب نازی بوده است.

این امر موج واکنش‌های منفی را به دنبال داشت تا جایی که لخ والسا، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس جمهور سابق لهستان از گونتر گراس خواست عنوان شهروند افتخاری گدانسک را که به او اعطا شده بود پس بدهد. اگرچه والسا بعدها انتقادات خود از گونتر گراس را پس گرفت و وضعیت او را «درسی برای دیگران» دانست.

گونتر گراس در عرصه سیاست از حامیان سوسیال دموکرات‌ها محسوب می‌شد. او در سال ۲۰۱۲ نیز به دلیل انتقادات شدیدش از اسرائیل که در یک شعر سروده شده بود، خبرساز شد. مخالفت با جنگ آمریکا در عراق نیز از جمله دیگر فرازهای زندگی سیاسی اوست.

XS
SM
MD
LG