لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

وزیر خارجه آلمان در ایران: برلین مصمم به گسترش روابط با تهران است


دیدار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تهران
دیدار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تهران

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه در دیدار با رئیس جمهور ایران از تمایل برلین به گسترش روابط با تهران خبر داده و به‌ طور «غیررسمی» از وی برای سفر به آلمان دعوت کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه، ۱۴ بهمن، گزارشی از دیدار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، با حسن روحانی در تهران منتشر کرد که در جریان آن وزیر خارجه آلمان تاکید می‌کند «برلین مصمم به گسترش روابط با تهران در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دانشگاهی است».

آقای اشتاین‌مایر با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که از اواخر دی‌ماه گذشته اجرایی شد عنوان کرد که روابط تهران و برلین «با یک جهش مواجه بوده و عمده شرکت‌های بزرگ آلمانی مایل به حضور در بازار ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک هستند».

به گفته وی، در سال ۲۰۱۵، «ده هیئت بزرگ سیاسی و اقتصادی آلمان از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با شرکای خود گفت‌و‌گو و مذاکره کرده‌اند و هم اکنون نیز هشت هیئت بزرگ دیگر اقتصادی در صف سفر به تهران هستند و این سفر‌ها راه را برای سرمایه‌گذاری مشترک می‌گشاید».

در همین حال گزارشی از خبرگزاری رویترز حمایت از آن دارد که وزیر خارجه آلمان از حسن روحانی برای سفر به کشور خود دعوت کرده است.

بر اساس این گزارش، فرانک والتر اشتاین‌مایر پس از دیدار با حسن روحانی اظهار داشته که از رئیس جمهور ایران خواسته است برای سفر بعدی خود به اروپا در نظر داشته باشد که از آلمان بازدید کند.

خبرگزاری فارس در ایران اما به نقل از رسانه‌های آلمانی تاکید کرده که دعوت وزیر خارجه آلمان از رئیس جمهور ایران برای سفر به برلین شکلی «غیررسمی» داشته است.

رسانه‌های آلمانی پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف نظر در هیئت حاکم بر آلمان بر سر دعوت از حسن روحانی برای سفر به برلین منتشر کرده بودند.

گزارش هفته‌نامه آلمانی‌زبان اشپیگل بیان می‌کند که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در حال حاضر تمایلی ندارد در رقابتی که بر سر سفر روحانی در اروپا درگرفته است، شرکت کند، اما معاونش، زیگمار گابریل، خواهان دیدار هرچه زود‌تر حسن روحانی از آلمان است.

نخستین سفر اروپایی حسن روحانی به اروپا پس از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، هفته گذشته انجام شد که در جریان آن رئیس جمهور ایران از ایتالیا، واتیکان و فرانسه بازدید کرد.

این سفر به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آنها می‌توان به تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG